Lek na ADHD: Przerażająca pochodna przerażającego narkotyku?
Metylofenidat, pochodna amfetaminy, groźnego narkotyku… stymulant nadużywany przez dzieci. I dorosłych… Przypisywany w hurtowych ilościach bez żadnej kontroli… Kolejny raz czytam podobne treści i naprawdę trudno mi się z nimi zgodzić.
Nie zgadzam się, mimo że dostrzegam wagę tematu i cenię autora. Niestety obawiam się, że jak zwykle oberwą pacjenci.
Metylofenidat to lek z grupy stymulantów, a więc substancji pobudzających działanie ośrodkowego układu nerwowego. Zarejestrowany jest także w Polsce do leczenia zaburzeń hiperkinetycznych: łagodniejszej formy w postaci zaburzenia aktywności i uwagi bądź hiperkinetycznych zaburzeń zachowania, formy poważniejszej, bo powikłanej, jak nazwa wskazuje, zaburzeniami zachowania. W obu przypadkach kryteria diagnostyczne są znacznie bardziej restrykcyjne niż w przypadku rozpoznawalnego za oceanem ADHD.
Istotnie budowa chemiczna cząsteczki metylofenidatu przypomina trochę amfetaminę. Trochę – cząsteczka leku jest bowiem o wiele większa i dość wprawnego oka trzeba, by znaleźć we wzorach (patrz niżej) odpowiadające sobie ugrupowania. Dość prostą w sumie i niestety łatwą w syntezie (ludzie robią to w stodole) cząsteczkę amfetaminy przypomina zresztą wiele związków organicznych występujących naturalnie w ciele człowieka, w tym neuroprzekaźniki – z tego zresztą wynika jej pobudzające działanie.
Zdrowy człowiek po przyjęciu dużej dawki stymulantów będzie pobudzony. Rzeczywiście niektórzy próbują w ten sposób pomóc sobie w pracy czy nauce. Efekty nie będą jednak nadzwyczajne, ograniczą się głównie do redukcji zmęczenia czy głodu.
Na osoby z ADHD stymulanty działają inaczej. Samo zaburzenie opisano, próbując scharakteryzować populację dzieci wykazujących nagłą poprawę zachowania po przyjęciu stymulantów. Pacjent hiperkinetyczny dzięki lekom lepiej się koncentruje, jest mniej impulsywny i nadruchliwy.
Czy jednak zaburzenia te nie są nadrozpoznawane? Istnieje, jak zawsze w medycynie, masa przypadków wątpliwych. Zdarzają się też wręcz uliczne diagnozy. Dziecko wchodzi z rodzicami do gabinetu, po kilku minutach wiercenia się i zmian pozycji wstaje z krzesła, grzebie w biurku i szufladach, po czym próbuje przeprowadzać kontrolę dokumentacji medycznej i przemeblowanie w gabinecie. Co nie zmienia faktu, że dalej wypytuje się drobiazgowo o objawy, ich początek, prosi o opinię ze szkoły. W razie dalszych wątpliwości kieruje się na odpowiednie badanie psychologiczne.
Czy jednak na pewno leczenie jest konieczne? Cóż, na ADHD się nie umiera. Oficjalnie. Jednak spora część pacjentów przychodzi ze śladami po licznych urazach wynikających z nieostrożnego zachowania. Niektórzy co kilka miesięcy odwiedzają szpitalną izbę przyjęć. W szkole w razie jakichkolwiek problemów nauczyciele odruchowo już wpisują uwagę nadruchliwemu dziecku, mimo że czasem w ogóle w klasie go nie ma. Zdolna młodzież nie kończy szkół, wchodzi w konflikt z prawem. W USA kierowcy z ADHD, stanowiący najwyżej kilka procent populacji, odpowiedzialni są nawet za kilkadziesiąt procent wypadków. Tak, wolałbym, żeby kierujący obok mnie człowiek z zaburzeniami aktywności i uwagi był na lekach.
Ale przecież mamy ogromny wzrost liczby wypisywanych recept? Istotnie, aczkolwiek wynika on nie tylko z nadużywania uprawnień przez garstkę amatorów szybkich pieniędzy. Do niedawna w psychiatrii dorosłych nie mówiło się wiele o rozpoznaniach z kręgu wieku rozwojowego. Jeszcze dekadę temu pacjent nadruchliwy czy autystyczny kończył 18 lat i rozpływał się w powietrzu. Szedł do poradni dla dorosłych, dostawał rozpoznanie w stylu zaburzenia depresyjno-lękowego mieszanego czy inną „dorosłą” albo w ogóle przerywał leczenie. Obecnie również wskazania rejestracyjne leków obejmują tylko dzieci. Zaburzenie hiperkinetyczne tymczasem ulega istotnej remisji tylko u 70 proc. pacjentów, i to głównie w zakresie impulsywności i nadruchliwości. Problemy w koncentracji uwagi częściej pozostają przez resztę życia. U 30 proc. utrzymują się pełne objawy. Zgodnie z polskim prawem leczenie czymkolwiek pacjenta, który w złośliwy i nieprzemyślany sposób śmiał się upełnoletnić z diagnozą zaburzeń hiperkinetycznych, stanowi eksperyment medyczny. I oczywiście żadne refundacje nie przysługują. W przypadku metylofenidatu jest to mniejszy problem niż z atomoksetyną kosztującą zwykle kilka stów. 30 proc. razy 1 proc. z dorosłej populacji Polski daje dziesiątki tysięcy ludzi wymagających recept.
Czy takie leczenie nie wymaga większej kontroli? Z jednej strony metylofenidat naprawdę należy do bezpieczniejszych leków stosowanych w psychiatrii. Najczęstsze efekty uboczne (18 proc.) to łagodne objawy układu pokarmowego, w tym brak apetytu, w 16 proc. spadek masy ciała (co akurat w przypadku pacjentów objawiających się impulsywnie niekoniecznie stanowi działanie niepożądane). Lek może też powodować wzrost ciśnienia – trzeba mierzyć i odnosić do siatki centylowej, bo u dzieci normy są niższe. Bardzo rzadko może powodować zaburzenia rytmu. Wprowadzenie farmakoterapii wymaga więc dokładnych badań, w szczególności wykluczenia mogącej wyglądać podobnie do ADHD nadczynności tarczycy. EKG nie jest bezwzględnie zalecane, ale powszechnie wykonywane. Niektórzy zlecają jeszcze dla świętego spokoju EEG. Wprowadzane w ten sposób leczenie jest bezpieczne i skuteczne w 80-90 proc., o czym można jedynie marzyć w przypadku większości stosowanych w psychiatrii leków.
A uzależnienie? Potencjał uzależniający jest właściwie żaden. Trzeba by stosować dawki rzędy wielkości wyższe od używanych w leczeniu i przyjmować je inną niż doustna drogą. Ponadto tabletki długo działające powoli uwalniają lek, zapobiegając nagłym zmianom stężeń, które stoją za odczuciem haju w przypadku narkotyków. Uzależnienie behawioralne? W ten sposób można się uzależnić od wszystkiego. Od metylofenidatu – w sumie nigdy nie widziałem. Dla porównania: uzależnienie od internetu widziałem w ostatnim tygodniu kilka razy.
Ponadto metylofenidat podlega zwiększonej kontroli. Objęty jest sławnym rozporządzeniem, przez które wyrzucono byłego ministra Niedzielskiego. Przepisanie go wymaga kontroli wszystkich recept pacjenta w przeciągu ostatnich trzech miesięcy, a jeśli nie ma takiej technicznej możliwości, zebrania dokładnego wywiadu na ten temat od pacjenta czy jego rodziny. I stosownej notatki w dokumentacji.
Problem w tym, że NFZ rzeczywiście kontroluje głównie poprawność procedur, a nie leczenia, w szczególności recepty wystawione ze zniżką. Każda recepta wymaga opisania w dokumentacji, ale to akurat łatwo zautomatyzować. Nieprawidłową receptą na 100 proc. mogłaby zainteresować się prokuratura czy sąd lekarski, ale musiałyby powziąć taką informację od pokrzywdzonego, który, zadowolony z możliwości uzyskania pożądanych substancji, raczej pokrzywdzony się nie czuje i nie będzie wszem wobec ogłaszał, skąd je wziął.
NFZ wlepi natomiast wysokie kary za nienależną refundację (swego czasu media poruszały temat mleka następczego). Zniżka na metylofenidat przysługuje tylko dzieciom od lat sześciu przyjmującym lek jako element kompleksowego leczenia obejmującego psychoterapię. Oddział krakowski interpretuje to literalnie, wymagając aktualnego zaświadczenia od psychoterapeuty.
Czy psychoterapia nie powinna być obowiązkowym elementem leczenia? Niekoniecznie. Istotnie, w teorii stanowi podstawę wszelkiego prawie postępowania w psychiatrii dzieci i młodzieży. W praktyce: próbowaliście zapisać dziecko na psychoterapię na NFZ? W dużych miastach czeka się rok, obrotny rodzic znajdzie terapeutę w pół roku. W mniejszych miastach, czyli prawie wszystkich poza wojewódzkimi, szuka się najbliższego większego miasta. Co więcej, NFZ finansuje psychoterapię liczoną w miesiącach. Tymczasem najczęściej diagnoza stawiana jest w wieku 7-12 lat, farmakoterapia zaś stosowana do pełnoletności. W efekcie zniżka przysługuje głównie bogatym, których stać na prywatną psychoterapię.
Ponadto naprawdę pacjent, który przez kilka miesięcy z pomocą terapeuty nauczył się radzić sobie ze swoim układem nerwowym, nie zawsze potrzebuje psychoterapii przez następnych kilka lat. Niekiedy nie potrzebuje jej w ogóle, w prostszych przypadkach wystarczy opieka psychologa (psycholog i psychoterapeuta to dwa różne zawody). Znam osobiście i polecam psycholożkę, która radzi sobie z takimi pacjentami i pomaga im lepiej niż większość znanych mi psychoterapeutów. Niemniej zaopiekowanie dziecka w ten sposób nie uprawnia do zniżki na leki, nie wspominając już o jakichkolwiek szkolnych psychologach. A jeśli rodzic, zadowolony z opieki, nie wie, czy ma do czynienia z psychologiem czy psychoterapeutą? Duża część rodziców ich nie odróżnia. W ochronie zdrowia w Polsce za niewiedzę się płaci. Chyba że psychiatra poprosi o wypisanie leku lekarza POZ, a on nie wypisze leku na zniżkę, tylko na uprawnienie (bezpłatne leki dla dzieci i seniorów). To z kolei rozporządzenie, w którym poprzedni rząd zapomniał uwzględnić psychiatrów i jakoś tak zostało. Psychiatra dziecięcy nie może, mimo zaleceń, wypisywać metylofenidatu.
Od myślenia o tych wszystkich zawiłościach głowa boli. Szczęśliwie w Polsce bez trudu można na ból głowy przyjąć leki z najsilniejszej grupy przeciwbólówek, słabsze opioidy. Te pochodne morfiny, związku znacznie niebezpieczniejszego i uzależniającego od stymulantów, dostępne są w Polsce bez recepty.
Marcin Nowak
Ilustracje:
Takaian, Deksmetylofenidat, za Wikimedia Commons, w domenie publicznej
Chesnok, Amfetamina, za Wikimedia Commons, w domenie publicznej
Jesin, Metylofenidat, za Wikimedia Commons, w domenie publicznej
Komentarze
No i zostałem zakwalifikowany jako uzależniony od Internetu. Przynajmniej tak przydałem się na starość polskiej nauce.
PS. Niemcy wygrali ze Szkocją 5:1. W pierwszej połowie widowisko było pasjonujace, ale nawet w ostatnich sekundach meczu w doliczonym czasie potrafili zdobyć bramkę. Muszę dodać, że wszystkie bramki strzelili niemieccy zawodnicy bowiem ta dla Szkotów była samobójcza. I tym wpisem kończę ten dzisiejszy wieczór, poświęcając się polskiej nauce w zakresie wszelakich uzależnień
…
Zgodnie z skandynawskimi oczekiwaniami Szwecja i Finlandia aktualnie przylaczono do Joint Forces Command (JFC) w Norfolk. Zabrano z Brussum. Byc moze bardziej optymalnie byloby przeniesc do Szwecji czy Norw ale… Dania i kraje baltyckie naleza do JFC w Brussum (tak jak Polska). Pozostaje przynaleznosc wysp na Baltyku Gotlandia, Bonholm, Alandia, co jest dosc niewyrazna aktualnie okreslone 🙂 Brussum czy Norfolk?
pzdr Seleukos
…
Zalosny koniec terrorysty Haaa…
pzdr S
Mówiliśmy, w kontekście politycznej kuchni, o uzależnieniu od polityki i o politykopodobnej hiperkinezji. Lecz obecna sytuacja, gdzie ręce i nogi opadają, będzie dla wielu tą, która wymaga wzięcia stymulantów. Więc jak najbardziej na temat, Gospodarzu!
Coś Szanownym znalazłem i przekazuję. Gość, którego bardzo cenię za wyjątkową inteligencję i zdolność opierania się mediatycznej presji.
Le voilà
Ponieważ Republikanie odrzucili jego koalicyjne zaloty, Emmanuel Macron być może nie miał innego wyjścia, jak tylko rozwiązać Zgromadzenie Narodowe. Gdyby sytuacja pozostała taka, jaka jest, krajem nie dałoby się rządzić. Jednak chęć wykluczenia RN Marine LE Pen z kręgu republiki jest absurdalna. Nie możemy w nieskończoność grać kartą brązowej zarazy ani piętnem ksenofobicznej hańby egzystencjalnej udręki większości Francuzów w obliczu presji migracyjnej. Wzorem duńskim wszystkie strony powinny działać na rzecz obrony prawa do ciągłości historycznej i przywrócenia kontroli granicznej. Zamiast tego Rada Konstytucyjna, przejęta przez Prezydenta Republiki, ocenzurowała większość prawa imigracyjnego. Jordan Bardella ma dług wdzięczności u Laurenta Fabiusa!
LFI Mélenchona oparło całą swoją europejską kampanię na nienawiści do Izraela i syjonistów. „Nie należymy do tego samego gatunku ludzkiego” – odważył się napisać Aymeric Caron, podczas gdy Rima Hassan, monomaniacka muza radykalnej lewicy, niestrudzenie apelowała o wolną Palestynę od rzeki do morza. Wstręt się opłaca: lista prowadzona przez Manon Aubry z LFI zbliża się do 10%, a w „dzielnicach imigranckich” utrzymuje się duża rezerwa głosów. Nigdy bym nie przypuszczał, że pewnego dnia będę głosował za RN mającym na celu zablokowanie antysemityzmu. Jeszcze tak się nie stało, ale być może prędzej czy później będę do tego zmuszony, jeśli nie będzie innego wyjścia. To byłby koszmar. Obecna sytuacja jest bolesna dla francuskich Żydów”
Dodam ode mnie, że bolesna dla wszystkich, którym inters Francji leży na sercu.
Mamy do wyboru Narcyza, chcącego być Neronem, a z drugiej strony enkawudzistę rozsądzającego społeczeństwo używającego nienawiści jako politycznej maczugi.
@Ahasverus,
tu jest ostatni „polski” text z zrodla (Renew). Bernard Guetta zostal ponownie wybrany…
https://www.bernard-guetta.eu/2024/06/03/krajobraz-po-bitwie-2/?lang=pl
Zastanawiam i ponawiam pytanie Ahasverus. Nie jest/bedzie z strony Macrona podjeta powazna proba sformulowania Szostej Republiki regul? Piata Republika Ahasverus, lezy na kroplowce. Chetnie przeczytam wieczorkiem. Pzdr Seleuk
Seleucos
Maluję teraz na czerwono ( rouge basque) wszystkie wrota i drzwi mojej dépendance (budynek gospodarczy z garażami, kuchnia letnią z piecem chlebowym z XIXw, piwnicę winne, sala sportu itp) Chyba założę la ganaderia para los toros de la corrida. Kolor pasuje. Postaram się coś napisać wieczorem. Jeżeli Gospodarz akceptuję to „dans son immense tolérance”. Ale to długi temat, tyleż trudny co ciekawy, przedstawiany ofkors subiektywnie. A ja jestem jedynie francuskopodobnym wieśniakiem z Sud-Ouest
Poza tym Guette to dawny trockista kawiarowy, (a czym skorupka….) dziennikarz i jego wypowiedzi lata temu we France Inter jeżyły mi wszystkie włosy na karku. Jego półbrat , to znany DJ, David Guetta.
Guetta to taki kosmopolityczny plankton, inteligentny, dobrze żyjący z gadania. Nie do porównania z rozpiętością intelektualną Finkelkrauta.
Zagrożeniem demokracji nie jest M le Pen. Jest nim Mélenchon. To samo powiedział Alain Finkelkraut w cytowanym przeze mnie artykule.
@Ahasverus,
czerwony (ale faluröd) jest marzeniem ”dzieci z Bullerbyn” (Skand i plnNiemcow/ Hollendrow)
https://www.bing.com/images/search?q=falur%c3%b6d&form=HDRSC3&first=1
Kim byl Guetta w mlodosci, niewielkie ma znaczenie. Wazne dzis. Chcialem napisac, motor francusko/ niemiecki (europejski) ulegl zatarciu. Wyniki wyborow do Parlamentu EU zmniejsza praktycznie role Francji/ Niemiec w procesie decyzyjnym EU. Sile poslow i sile komisarzy, w glownym nurcie polityki. Nie dajac zadnych korzysci z zwrotu na prawo/ lewo (radykalizacji). Macron, tak mnie wydaje Ahasverus, szybko to pojal. Scholz do dzis zastanawia 🙂
Tak z Francja jak z Niemcami polityka skandynawska miala problemy. Energetyczne z Niemcami, obronne z Francja. Dobrze zrobi Fr/Niem rozwiazujac domowe problemy, w domu u siebie… Nie u innych szukac dziur w calym. Tu oswiadczenie (niezgoda) oficjalna Szwecji wczoraj, na kabel baltycki do Niemiec. Pisalem z tydzien temu (plotke jeszcze wtedy). ”Pojechal Scholz na Rade Nordycka i…” dostal rade (ofkors nordycka, za darmo) jak rozwiazac niemiecka katastrofe energetyczna 🙂
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/06/regeringen-avslar-ansokan-om-tillstand-for-ny-elledning-till-tyskland/
pzdr Seleukos
Śniadanie niezależne – Gipsy sausage i rzodkiewki ( woda w sw. pool turkusowa .. ale mętna jakby ktoś dolał mleka , lactose free )
cudze bo nie wiadomo czyje ..
„Niedzielny poranek, słońce na niebie a wy fundujecie ludziom horror. Kabanosy atakują! Lewandowska szarżuje samochodem po parkingu ( nie szarżuje? a to szkoda). No nerwy puściły, miałem jeść rogalik, serek, dżemik popić latte sojową a teraz zeżre kasznkie z cebulo na goronco i pocałujta mnie w ucho. „
Canada olewa zamieszanie w Hamburgu bo woda w swim . pool ciągle turkusowa –
… za mało niebieska .. ale będzie .
https://www.sport.pl/pilka/7,65037,31064407,nawet-ksiadz-wyszedl-w-trakcie-mszy-za-reprezentacje-polski.html#s=BoxMMtCzol1
Juz jest bo Słonce wyżej okoliczne drzewa przestały się odbijać ..
salt: 3500 ppm , ph :7,6 , Ca :175 ppm , Algae : none
Bon, widze , ze wszyscy na wakacjach. Jak mus , to mus. Kilka słów o IV, V i VI republice. Ale najpierw cytacik reprezentantki Francji w basketball.
La dignité avec laquelle les otages ont été traités par le Hamas montre que l’humanité peut subsister même dans les moments les plus sombres,
reflétant ainsi les valeurs de l’Islam.
Une réalité que personne ne peut nier.
Przetłumaczcie sobie proszę. Warto.
Chyba nie muszę dodawać komentarza, co o tym myślę. Chyba nie zdajemy sobie sprawy jaka jest atmosfera antysemicka, zawsze taka była, w środowiskach islamu.
Następny wpis o Republice. Po winie pójdzie lepiej.
Może najpierw krótkie przypomnienie. Są to rzeczy oczywiste dla historyków i Herstoryków, ale być może nie dla wszystkich tu (nie) obecnych.
W USA jest cały czas ten sam dollar i ta sama kontynuacja. We Francji to się zmienia co dwa pokolenia.
Pierwsza Republika , to ta po rewolucji. Od 1792 do koronacji Napoleona w Notre Dame de Paris, 18 maja 1804. Oczywiście ma różne fazy: terror, consulat dyrektoriat. To detale.
Druga nastała po małej rewolucji, zamieszkach z 1848. Louis Philippe, roi bourgeois, jest obalony. Wybory na prezydenta wygrywa Louis Napoleon, bratanek Pierwszego. Miał on chyba. tyle wezow krwi z Pierwszym, co i ja. Bastard. Trwa 4 lata. W 1852 NapoIII organizuje referendum, ktore wygrywa, odsuwa kochankę, która go finansowała (już wcześniej, w 1848, po wyborach) , i staje się cesarzem Napoleon III. Bo ten drugi zmarł w Wiedniu. Król Rzymu.
Po sedanie i klęsce, i Komunię, bezsensownej rzezi i destrukcjach, nastaje III Republika. Thiers, MacMahon itp. Wojna krymska między innymi. Antyklerykalizn, masoneria przy władzy itp. Mimo problemów i skandali (Panama!!,) trwa do 1940, gdzie Petain tworzy L’État Français. Inaczej Vichy, od miasta uzdrowiskowego w Masywie Centralnym. Ten faszystowski twór działa do 1944, De Gaulle przejmuje władzę, dokonuje cudu. Francja kolaboracyjna jest jednym z 4 mocarstw zwycięskich. Prawa wyborcze kobiet. Niesłychane wpływy PCf, która nakazuje zapomnieć o quasi kolaboracji aż do dnia Barbarossa. De Gaulle się odsuwa od tego burdelu. Bo socjaliści zażądali drastycznego zmniejszenia wydatków wojskowych. IV Republike ustanowieno w 1946. (Między 44 i 46 był tzw GPRF: Gouvernement Provisoire De la République Française). Jest to régime parlementaire bicaméral. Prezydent, było ich dwóch, Coty i Auriol, wybierany przez parlament, pilnuje, by nikt nie ukradł żyrandoli. Paskudny okres. Wojna w Indochinach, w Algierii, kanał Sueski. Mitterrand był tam szefem MSW. Podpisywał odważnie wyroki śmierci na wykonawcach zamachów terrorystycznych. Rządy zmieniały się wraz z porami roku. Ale gospodarczo, dzięki planowi Marshalla, szło do przodu. Niestabilność polityczna spowodowała, aby”Pierwszy z Francuzów był Pierwszym Francuzem” , to takie wolne tłumaczenie. De Gaulle robi referendum i instaluje V Republikę. 4 oct 1958.
Skroił ją na swoją miarę, a wielki był,chłop. Reżim czysto prezydencki Możliwość dwóch mandatów 7 letnich. Te siedem lat , to od 1873. De Gaulle zakładał, że prezydent jest poza sporami. Jest decydującym arbitrem, a ma za sobą większość parlamentarną. I szafa gra. Ale po 1968 i nieszczęsnym referendum, dymisjonuje i mówi pocałujcie mnie…. Powiedział: Les Français sont des veaux Był zresztą chory na zespół Marfana i (chyba)od tego zmarł. Dwa lata później. Zapewne rozczarowanie niewdzięcznością rodaków na to wpłynęło)
Ale wdzięczność jest chorobą psów, nie zakaźną dla ludzi. Szczególnie w polityce.
Po nim Pompidou, niezły facet, VGd’E, według mnie dobry prezydent (lecz Francuzi są niezbyt sprawiedliwi w ocenie ich szefów, vide Napoleon III), potem dwa razy Mitterrand. Socjaliści zrobili skok na kasę. Pozwalał bogacić się comme un roi nègre się największym szujom. Miał cohabitation z Balladur jako PM. Potem już całe czas w dół. Chirac, Sarkozy, Holland, Macron. Równia pochyła.
Chirac miał najbardziej debilną ideę. Zrobił w 2000 referendum, aby skrócić mandat do 5 lat i połączyć to z wyborami legislacyjnymi. Prezydent stał się zakładnikiem parlamentu. Rozbicie partyjne stworzyło niestabilność polityczną. Ostatni rząd jest tego przykładem.
Macron: Wygrał bez programu. Za pierwszym i drugim razem. Hasłem było: zmienimy, polepszymy. Tak jak Obama, bardziej dbał o swój image niż dobra państwa. W zasadzie nic nie zrobił. Problemem jest możliwość podwójnego quinquennat. Podczas pierwszego, nie robią nic niepopularnego (czyli niezbędne reformy), aby być wybranym jeszcze raz. A potem w zasadzie nie mają ochoty, bo trzeba przejść do historii , jako ojciec narodu.
Macron sprytnie rozpieprzył dwie tradycyjnie najsilniejsze partie. PS i RPR/UDF. Ich miejsce zajęły ekstrema. Najgroźniejsze jest LFI. Islamofilne, anarchistyczne, antysemickie, ekonomicznie katastroficzne. NEP w porównaniu z ich programam to coś bardzo rozsądnego.
Mówisz seleucos, VI Republika. Ale jaka i po co. Polaryzacja (chciana) społeczeństwa, granie na antagonizmach, brak kontroli obywatelskiej w państwie, presja imigracji, islamizacja pokoleń wydawałoby się zintegrowanych w społeczeństwie europejskim. VI Republika będzie ingouvernable. Nie do rządzenia. Będą rządy co 6 miesięcy, jak za IV ej. Mnie się widzi jakaś szeroka koalicja odpowiedzialnych polityków centrum i prawa. Ale niejestesmy Niemcami , gdzie CDU i SPD mogą się dogadać dla dobra kraju. Francja jest szczególną. Ale chyba już fenomenem europejskim jest egzystencjalny lęk narodow o własną tożsamość. Czuja się zagrożeni, czy nie mają racji?
Na lewicę u nas nie ma co liczyć. Otrzymują obecnie pocałunek Judasza w Nowym Froncie Ludowym. Za miskę soczewicy zrobią pakt z diabłem.
To jest , seleucos, temat na konferencję, nie na wpis.
PS serge Klarsfeld powiedział, że przy wyborze między LE Pen a obecną lewicą, zagłosuje na Le Pen.
Drugie PS
Miałem przedstawić małą konferencję nt Żydów polskich, żydów w Polsce i o narodzinach konfliktu arabo_israelien. Tydzień przed konferencją postanowiono ją „zawiesić” aby nie wywołać … no właśnie. Nie wiem czego. Miało to być czysto historycznie. Daty, fakty, mapy, statystyki. Zrobiłem prywatnie, jak onegdaj w salonach literackich. Dlatego widzisz, seleucos, jest pesymistą, co do poziomu odwagi obywatelskiej i mądrości współobywateli.
Alem się napisał.
Jutro praco bye bye
Erratum: Jestem ja, pesymistą, nie seleucos, który jest optymistą.
Optymista mówi, Gorzej być nie może. Pesymistą mówi: Ależ może, będzie jeszcze gorzej. Tutaj jestem optymistą.
@Ahasverus,
dziekuje. Oczywiscie jestem optymista (umiarkowanym). Mozna to nazwac ”infekcja nordycka”. Po 50latach prawie, mam prawo byc zainfekowany 🙂
Bedac zainfekowanym zatem, za ”francuska” chorobe dzisiejszej Francji, uwazam ”napoleonskosc” polityki i w moim pojeciu extremalna centralisacje. Obie szaty w dzisiejszym swiecie sa anachroniczne lachy dziurawe. Patrzac na Francje (spod bieguna), wyglada ze dowolny rzad, ma dokladnie te same wady. Stad Ahasverus bylo moje pytanie o Szosta Marianne. Sa chyba jacys Francuzi co maja koncepcje na reforme ustrojowa panstwa? Decentralizacje i pochowek strachow.
Maszerujcie, maszerujcie Dzieci Marsylii, pzdr Seleukos
Na Onecie pojawiła się dzisiaj niezauważona dotychczas przeze mnie wiadomość „Co musisz wiedzieć w poniedziałek 17 czerwca 2024 roku”.
Po przeczytaniu poczułem się mocno rozczarowany. Chyba coś zjem
@seleuk|os|
17 CZERWCA 2024
7:08
@Ahasverus
„…, za ”francuska” chorobe dzisiejszej Francji, uwazam ”napoleonskosc” polityki i w moim pojeciu extremalna centralisacje”
Widac to wyraznie jak Ahasverus opisuje historie tych republik. Przeciez pisze o „pierwszych” osobach w panstwie a NIE o spolecznosci i ich pogladach. A przeciez w historii mamy klasyczny dylemat co bylo pierwsze: jajo (czyli poglady wiekszosci) czy kura (czyli wodz). Pytanie np. czy de Gaulle moglby wogole kims zostac bez przegranej Francji z Hitlerem, bez panstwa Vichy, bez Resistance?
PS. Przez weekend byly we Francji spoleczne prostesty przeciw Le Pen. Tak jak niedawno przeciw AfD w Niemczech. I teraz pytanie. Spowodowal je Macron czy tylko zareagowal na spoleczne oczekiwanie przyspieszonych wyborow?
mfizyk
Co to znaczy « społeczne protesty »?
Robotnicy wyszli na ulice , wołając o pracę, chleb i 8 godzinny dzień pracy?
Robotnicy w 52% głosowali na M le Pen.
C’est une lamentable imposture Jest to po prostu jest to godne pożałowania oszustwo intelektualne. To tak jak pisowskie « oszukiwane wybory » za każdym razem gdy PiS przegrywał. Brak demokratycznej świadomości i jeszcze jeden powód świadczący o polaryzacji społeczeństwa. Jeżeli partia R N jest niedemokratyczna, ta należy zabronić jej istnienia. W przeciwnym wypadku niedemokratyczne są zadymy nazywające ją faszyzmem. Ale zakutym łbom , przekonanym, że demokracja jest wtedy, gdy oni wygrywają i tak nic nie wytłumaczysz.
Dla mnie RN jest partią, która stawia logiczne pytania i daje złe odpowiedzi. Inne partie ze strachu nawet nie formułują tych pytań. Prócz Reconquête Zemmoura i Siostrzenicy. Jest to populizm a nie żadne extrêmes droite. Czy należy nazywać populizmem postulaty oczekiwane przez Naród i Lud, nawet jeżeli nie lubisz tych słów?
RN jest daleko od AfD. Ale zbitki słowne i prostackie skróty mają przyszłość.
Fizykm
Macron myśli o własnym interesie. On widzi jego przyszłość w Komisji Europejskiej. Lud to czarna masa jeżdżąca dieslem i palącą Gitanes bez filtra. Plebs nie czytający L Aragon.
@ahasverus
17 CZERWCA 2024
12:53
„Co to znaczy « społeczne protesty »?
Robotnicy wyszli na ulice , wołając o pracę, chleb i 8 godzinny dzień pracy?”
Chyba nic nie czytales na ten temat. W Niemczech pisano, ze to byly protesty jenoznacznie przeciw Le Pen. I ze to byly wielkie demonstracje:
https://www.zeit.de/politik/2024-06/proteste-frankreich-gegen-rechts-neuwahlen-linksbuendnis-fs
No właśnie. Co to znaczy „społeczne protesty” przeciwko partii, która istnieje legalnie i nie zrobiła nigdy nic przeciwko państwu francuskiemu. W przeciwieństwie do np PCF.
RN dostali ponad 30% głosów. To 30% faszystow?
Jak to się pięknie mówi po polsku, le Pen mi wisi i powiewa. Ale te”społeczne protesty” są objawem totalitaryzmu umysłów . I to mnie przeraża.
Możesz sobie znaleść kto to powiedział i kiedy
Ô Liberté, quels crimes ont commet en ton nom » To z pamięci, może niedokładnie.
Ja mogę powiedzieć. » Démocratie, quels bêtises ont dis en ton nom. C’est dur d’être aimé par des idiots utiles »
Te manify są częścią planu naszej skrajnej lewicy. Strach się bać.
On commet, a nie ont commet. Pardon.
@ahasverus
17 CZERWCA 2024
13:36
„No właśnie. Co to znaczy „społeczne protesty” przeciwko partii…”
Chcesz to pojecie dla kogos/czegos zarezerwowac? Np. dla „prawdziwych” czy „legalnych” spolecznych protestow 😉
mfizyk.
To ty dokładnie tak robisz. Nie rozumiesz, co oznacza słowo demokracja i państwo prawa.
Do pierwszego dzisiejszego meczu jeszcze kilka kwadransów, zatem przyglądając się tutejszym komentarzom dorzucę intrygującą mnie od wczorajszej „LOŻY PRASOWEJ” w TVN24 wiadomość.
Biorący w tym telewizyjnym spotkaniu dziennikarz (Sławomir Sierakowski) przytoczył wypowiedź premier Włoch Giorgi Meloni. Podobno powiedziała, że oni nie są populistami, oni są faszystami i dlatego popierają
@ahasverus
17 CZERWCA 2024
14:02
Ile pastice juz zazyles??
Dokończę przerwane w połowie zdanie.
Kruk krukowi oka nie wykole, a swoi popierają swoich, w czym nie ma nic dziwnego.
Dlatego kościół przestrzega, ze należy miłować nieprzyjaciół swoich.
PS. Rumunia pokonała Ukrainę 3:0.
Nawet było mi żal tych przegranych.
Muszę dodać, że przyjemnie było patrzeć na grę Rumunów
Fizyk
Pisze się Pastis. Masz prawo nie wiedzieć. Taka sama nazwa jak jedno ciasto w dép. Landes , bardzo dobre, nieco przypomina polską babkę. W języku occitan , południe Francji ( Dante wahał się czy pisać Komedię w dialekcie toskańskim czy occitan) pastis oznacza Gâteau , ciasto.
Przyczepiłem się nieco, bo jest nieznośne, gdy manifę politycznych przeciwników pewnej partii, nazwiesz ruchem społecznym. Społecznym protestem. Powinieneś sam widzieć, że to absurdalne.
Czy gdyby była manifa przeciwko Zielonym, zorganizowana przez ich politycznych adwersarzy, nazwałbyś to protestem społecznym?
To jest polityka, manipulacja polityczna, a ty dajesz im szlachetne pobudki „protestu społecznego”. Jesteś na to za duży, aby robić takie Mistake
W dzisiejszej Gazecie Wrocławskiej
„Kiedy fentanyl zacznie zabijać na Dolnym Śląsku?”
Obszerny artykuł w którym napisano, że „Lek wpływa bardzo silnie m.in. na układ oddechowy. Jego przedawkowanie może spowodować, że pacjent się udusi.”
„Ministerstwo Zdrowia wprowadzi monitoring recept na opioidy. Ma to związek z plagą zażywania fentanylu”
W USA to już plaga co pokazują w Internecie.
PS. Minęło zaledwie 35 lat od wyborów w 1989 roku.
Czy tamtejsi zwolennicy zmian tego się spodziewali?
@ahasverus
17 CZERWCA 2024
17:58
Kazda (legalna) demonstracje ktos musi zameldowac i zorganizowac. Jesli by uczestnikom placili za udzial, to bym mial duuuze watpliwosci co do spolecznego charakteru. Ale przy duzej frekwencji jak w weekend we Francji (i to w krotkim czasie na organizacje), takich obaw nie mam.
@ls42
17 CZERWCA 2024
20:53
„Minęło zaledwie 35 lat od wyborów w 1989 roku.
Czy tamtejsi zwolennicy zmian tego się spodziewali?”
Watpie. Ale, ze beda masowo jedzdzic zachodnimi zamochodami, ogladac zachodnie filmy, i ze PEWEXow nie bedzie trzeba, pewno tez nie 😉
W polskiej grupie bez niespodzianek.
Francja wygrała z Austrią 1:0
Artykuł prof. Jenny Graves o genach Neandertalczyków, https://theconversation.com/modern-human-dna-contains-bits-from-all-over-the-neanderthal-genome-except-the-y-chromosome-what-happened-230984 , czyli co nieco związany z jednym z poprzednich tematów.
@Mfizyk,
nie jestem pewien za czym glosowali Polacy w roku 89. Ale prawie pewien jestem ze glosowali zeby kazdy sklep byl Pewex lub co najmniej Delikatesy. Bogowie zazwyczaj spelniaja takie ozekiwania.
Jezeli chodzi o opiaty i podobna medycyne na ADHD przykladowo, to zabraklo waznego elementu po 89, jak przypuszczam. Niestety tego nie wiem z pewnoscia ale… Te medykamenty sa w zasadzie dla wyzbycia uczucia permanentnego stressu. Pisze jako laik Mfizyk.
Ustroj slusznie miniony mial wbudowana medycyne(???). Od czasu do czasu, do rzw papierniczych sklepow „rzucali” papier toaletowy. I czlowiek stawal szczesliwy. Idac do domu z wiankiem kilkunastu rolek papieru toaletowego na sznurku zawieszonych na szyji. Wez dzis kilkanascie rolek papieru toaletowego, zawies na szyji i idz na ulice, pospacerowac 😎
Nie bede napomykal, jakie byly strategie miedzy „zrzutami” papieru toaletowego. Co w zasadzie dzis, nazwalibysmy „zmiana lancucha dostaw”. Dzis wydaje mnie sprawa bardziej logiczna, technologicznie. Papiery toaletowe i kuchenne, pieluchy dla duzych i malych, sa wystawiane obok materialow wsadnych jak bulki czy mieso/ maslo/ mleko lub podobne. W spozywczaku znaczy, ciag technologiczny. Stad potrzeba opiatow, kto dzis czuje potrzebe zawiesic kilkanascie rolek papieru do dupy na szyji…
Pzdr Seleukos
@Ahasverus, @Mfizyk,
jeszcze o leku na ADHD, protestach spolecznych. Jakis czas temu, umiescilem u ASz wpis, ktory nie wywolal oddzwieku ale pozwole mnie teraz skopiowac…
…
Musze przyznac z duza przyjemnoscia i na wesolo czytam Wasze kommentarze. Zastanawiam (powaznie) nad nastepujacym pytaniem…
Oddaliscie, prawdopodobnie z lenistwa, prawo do podejmowania waznych zyciowo decysji w rece innych ludzi (politykow). I oni tym „politykuja”. Emeryturami, podatkami, aborcjami, niedzielami/ wtorkami etc, etc, etc. Moje pytanie jest.
Dlaczego nie dales politykom (jeszcze) prawa do okreslenia Twojej fryzury?
Jak dasz, to dostaniesz pare komisji fryzjerskich, marszalka Sejmu i dwa art tygodniowo w kazdej gazecie. A partia opozycyjna „Calkiem Lysych” moze powstac. Nowe mozliwosci…
Oczywiscie Ahasverus, Mfizyk, mozliwosci spolecznych protestow bylyby nieograniczone w zasadzie. Jezeli panstwo (politycy) zawlaszczaja z zgoda wyborcow coraz nowe obszary zycia musza byc spoleczne protesty. Mozna je nazwac jak kto chce ale nie wszyscy sa owlosieni (na glowie).
Wiadomo jest ze wszyscy ludzie niechetnie placa podatki. Szczegolnie te indywidualne (od pracy, od kapitalu). Co za idea jest zatem zeby Panstwo te podatki „zabieralo”. Zabieram ja, jako czlonek lokalnego parlamentu, na lokalne potrzeby. Bardzo lokalne. I niech teraz ktos zaprotestuje!!! Przeciw komu i czemu? Przeciw budowie nowej szkoly czy nowego basenu, „protest spoleczny”? Przeciw prenumeratom gazet w kommunalnej bibliotece? Rozbudowie przychodni zdrowia?
https://taxfoundation.org/data/all/eu/top-personal-income-tax-rates-europe-2024/
https://taxfoundation.org/data/global-tax/eu-tax/
Jak zalozyc partie „Calkiem Lysych” dla spolecznych protestow (niezgody) na aktualnie prowadzona polityke? Nikt mnie nie odpowiedzial. Dwoch polglowkow, list napisalo do rzadow finskiego i szwedzkiego. I rzady (tutejsze) zrobily zawsze to co robia. Daly rozstrzygnac wyborcom. Opublikowaly po prostu. Przeciw czemu bylo protestowac przeciwnikom zmiany statusu bez sojuszow militarnych i przeciw komu? Przeciw sasiadom?
Mysle Mizyk/Ahasverus, ze politycy europejscy troszke bardziej powinni byc ostrozni z przejmowaniem „na swoje barki” roznych dziedzin zycia spolecznego. Dla „sprawiedliwych” rozstrzygniec. To zdecydowanie mniej byloby „protestow spolecznych”. Zawsze ktos jest „lysy”, co niewatpliwie jest niesprawiedliwe…
pzdr S
Onet wprowadził do swoich wiadomości stałą rubrykę „Co musisz wiedzieć rano…” .
Ten niemiecki polskojęzyczny portal internetowy informuje o ważnych sprawach dla polskich obywateli, czyli o tym co dzieje się u nas i w naszym otoczeniu. Tak się przyjęło, że czytam od rana.
W Polsce Ludowej rano można było kupić gazety i też się dowiedzieć co się dzieje, ale nikt do kupowania gazet nie zmuszał, a już sposób czytania nie był obowiązkowy i można było od tyłu.
Wtedy w kioskach były nie tylko wydania poranne, ale też EKSPRES WIECZORNY, czyli coś do poduszki.
Obecnie wiadomości jest dużo i trzeba mieć kondycję, szczególnie w czasie mistrzostw w piłce nożnej, gdy mecze rozgrywane są taśmowo.
Wczoraj w telewizji młoda panienka udzielała instruktażu jak bez oprzyrządowania można utrzymać się w dobrym nastroju.
Należy stanąć swobodnie w rozkroku, wyciągnąć przed siebie ręce i wykonywać przysiady raz za razem, dopóki nie poczujemy napływu sił witalnych.
Spróbowałem, to proste
Seleucos
Mnie w wypowiedzi Kolegi mfizyka drapało jedynie to, że prymitywnym machlojkom politycznym nadaje szlachetną nazwę „protestów społecznych”. Ja już jestem uodporniony na polityczną agitkę.
RN naszej Mariny proponuję powrót do emerytury w wieku 60 lat, zniesienie WATu na wiele produktów ( 5.5% zamiast 20 na energię i paliwo) i zmniejszenie na inne, Czyli deficyt roczny (jest już abisalny) zwiększony o 100mld €. Czekam, gdy ogłoszą , że słońce będzie w każdy we, a deszcz będzie padał jedynie nocą. Nowy Front Ludowy jest jeszcze lepszy. Tu się mówi: Je ne sais plus à quel sain m’adresser. Nie wiem do którego świętego mogę się zwrócić. I to mój dylemat seleukos. Brak dobrego świętego. Roger Moore? Dziesiąty mam spotkanie z jego dalekim kuzynem. Prawda!,!
Saint
@seleuk|os|
18 CZERWCA 2024
5:43
„Mysle Mizyk/Ahasverus, ze politycy europejscy troszke bardziej powinni byc ostrozni z przejmowaniem „na swoje barki” roznych dziedzin zycia spolecznego. Dla „sprawiedliwych” rozstrzygniec. To zdecydowanie mniej byloby „protestow spolecznych”. Zawsze ktos jest „lysy”, co niewatpliwie jest niesprawiedliwe…”
Chodzi ci o subsidiarity (principle)?
https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidiarity
Tez jestem za tym, ze co mozna zalatwic na nizszym poziomie (np. panstwa, gminy, indywidualnym) powinno byc tam zalatwione. Teoria jest prosta. Problem lezy w praktyce: co i jak zalatwiac na kazdym poziomie. Np. ile ja osobiscie mam zrobic dla ochrony klimatu (i jak).
Wiec nawet przy ogolnej akceptacji zasady subsidiarity, okazji do indywidzalnych czy zbiorowych/spolecznych protestow nigdy nie zabraknie. Demokracja moze pomoc takie konflikty rozwiazywac. Najlepiej w ramach kompromisow.
Ale kto juz na indywidualnym poziomie kompromisow nie znosi, z tymi ogolniejszymi tez bedzie mial problemy 🙁 Dlatego demokracja musi sie przed wrogami bronic. Np. przed tymi, ktorzy chca wprowadzic „dyktature wiekszosci”. W ostatecznosci demokracja musi sie bronic nawet silowo (zadnej wolnosci dla wrogow wolnosci).
No i mamy nastepny problem. Bo wolnosc oznacza nie tylko wolnosc do dzialania ale rowniez wolnosc od dzialan innych. I znowu potrzeba tutaj kompromisow 😉
PS. Aktualnie mozemy obserwowac bardzo ciekawy polityczny i moralny konflikt w rzadzie w Austrii. Jej zielona minister(ka) w Uni zgodzila sie na przepisy o renaturyzacji (odnowy) srodowiska. Przeciw zadaniom kanclerza! Ale watpie, zeby to doprowadzilo do spolecznych protestow. No, moze z wyjatkiem czesci rolnikow 😉
@ahasverus
18 CZERWCA 2024
10:11
„Mnie w wypowiedzi Kolegi mfizyka drapało jedynie to, że prymitywnym machlojkom politycznym nadaje szlachetną nazwę „protestów społecznych”.
Machlojki? Demonstracje odbyly sie w wiekszosci duzych miast i przyciagnely kilkaset tysiecy ludzi. Uwazasz, ze to byla tzw. „ciemna masa, ktora wszystko kupi”?
Widzisz fizyk. Jeżeli manifestują z tekturami:
*Nie dla WAT 5.5 na energię.
*Nie dla emerytur w 60 roku zycia
*Tak dla deficytu 200mld €
*Tak dla przyjmowania emigrantów bez ograniczeń
To ja rozumiem to, fizyk!
Ja nie rozumiem : Nie dla partii, która jest legalna, przestrzega demokratycznych reguł, dostała najwięcej głosów.
Bo to nie jest opinia, lecz brak pojęcia , czym jest demokracja.
W jednym masz rację. Ja już nie czytam tych pierdół.
@ls42
18 czerwca 2024
8:14
„Wczoraj w telewizji młoda panienka udzielała instruktażu jak bez oprzyrządowania można utrzymać się w dobrym nastroju.
Należy stanąć swobodnie w rozkroku, wyciągnąć przed siebie ręce i wykonywać przysiady raz za razem, dopóki nie poczujemy napływu sił witalnych.
Spróbowałem, to proste”
Też spróbowałem. Nic z tego. Żadne siły nie nadpłynęły. Wręcz przeciwnie — te resztki sił witalnych, jakie jeszcze miewam rano, zupełnie ode mnie odleciały. Podejrzewam, że warunkiem, aby się rzecz powiodla, jest obecność wspomnianej „młodej panienki”, najlepiej w wyciągniętych przed siebie ramionach. A to w pewnym wieku nie jest takie proste.
@Ahasverus,
trudno mnie rady dawac, ale… Zostan swoim wlasnym swietym. Swietym Ahasverusem, cos na ksztalt jak ja jestem boski Seleuk. „Nie bedziesz mial cudzych bogow nad Seleuka. Howgh”
Co to za idea jest zeby politycy (dowolnej masci) decydowali o „wieku emerytalnym”(???). Co to jest „wiek emerytalny” Ahasverus? Jak do tego doszlo ze dales zgode na polityczne przekomarzanki o „wieku emerytalnym”? Sprawa ktora kazdego dotyczy osobiscie i „wydelegowanie” jej do decysji innych jest nieporozumieniem. Z intelektualnego lenistwa wyniklym, tak uwazam. Takich przykladow moglbym dziesiatki. A dlaczego nie dac politykom prawa decydowac o ozenku? Albo kiedy urlop wziac? Takie oddanie „w delegacje” prawa decysji, wymusza niejako wyscig do dna. Zawsze wyscig ”do dna”. Jak ja mieszkalem w Grecji Ahasverus to spotykalem 45letnich emerytow. Bardzo bylem zaimponowany, naprawde zaimponowany. Jak politycznie mozna bylo znalez droge do takiej zasady? Oczywiscie Ahasverus, nie wszyscy mieli praweo do emerytury w tym wieku. To nie takie proste. Grecy sa wg statystyk najbardziej ”pracowita” spolecznoscia europejska. Skutek wyscigu ”do dna”…
pzdr Seleukos
@Mfizyk,
subsydiarnosc to jeden warunek, wg mnie. Potrzebny jeszcze jeden niezbedny element, dostep do informacji, otwartosc, transparentnosc. Jakis czas temu porownalem opis budgetow Wroclawia i Goteborga. Budget to jest rodzaj kwalifikowanej zgadujzgaduli o przyszlosci. Majac opis budgetu (wydatkow i dochodow), mozna podjac decysje polityczna. Kogo wybieram. W moim pojeciu wroclawianie takiej decysji w sposob racionalny podjac nie mogli. Ich podstawa decysji (opublikowany budget), okreslilem na dowcip ksiegowego… Dlatego pokazalem porownywalny Göteborga.
Z ta Austryjaczka, dobrze wyszlo 🙂 Rzad szwedzki (aktualny) glosowal przeciw, z innych powodow jak np Polski ale… Wg mnie dobrze wyszlo. Szwedzcy wlasciciele lasow policzyli ze nowa dyrektywa bedzie kosztowac 350miliardow Skr do roku 2050. Czyli 10 miliardow rocznie, co jest horrendalny koszt. Horrendalny? Po pierwsze uwazam ze Szwecje stac na ten wydatek Mfizyk. A po drugie uwazam ze Szwecja moze zmienic podstawe obrachunkowa dla odtworzenia srodowisk mokrych. Dyrektywa, za podstawe ma stan przed 70 laty. W Szwecji (i Finlandii tez) za podstawe jest uwazany stan przedindustrialny (powiedzmy 200lat). Nie uwazam Mfizyk, zeby duza strata byla zmienic w Skandynawii ta podstawe na kontynentalna (70lat). Proste? To i te horrendalne(???) koszty okaza wydmuszka wydumana…
Europa produkuje za duzo, duzo za duzo zywnosci (na kalmuckim nawozeniu). Nic nie stoi na przeszkodzie, zmniejszyc produkcje gdzie nie trzeba, a duza czesc przekierowac na energie. Z pozytkiem dla motylkow i deszczu…
Pzdr Seleukos
@ahasverus
18 CZERWCA 2024
11:14
„Ja nie rozumiem : Nie dla partii,…”
A moze nie dla jej programu i poczynan? Bo ja to tak rozumiem.
@seleuk|os|
18 CZERWCA 2024
11:56
Odtworzyc w Szwecji (cale?) srodowisko jak sprzed 200 lat???
To bardzo ambitny cel. Ale, tak jak ty, watpie czy sensowny. Nawet obnizyc CO2 w atmosferze do poziomu sprzed 200 lat sie chyba nie da.
PS. Co do transparentnosci i jawnosci, to juz ekonomisci stwierdzili, ze bez nich wolny rynek nie moze funkcjonowac. A co dopiero tak cos skomplikowanego jak demokracja.
W radiu Wrocław dzisiaj gościła przedstawicielka polskich zielonych. Mówiono o przywracaniu terenów do pierwotnego stanu, odtwarzaniu naturalnego biegu rzek i torfowisk oraz mokradeł.
To konieczność ze względu na zmiany klimatyczne i o to będziemy zabiegać oświadczyła gościni.
Nie da się zawrócić kijem Wisły chociaż natura ludzka stale wraca do początku i zdarzeń dawno minionych.
Budujemy, rozbieramy, wznosimy i niszczymy to co z trudem udało się stworzyć. Każdy ma swoje wizje i oczekiwania.
W kabarecie Olgi Lipińskiej chodziło o to aby przejść przez życie w podskokach. Teraz proponuje się rekreację, a przecież jest przed nami jeszcze wiele akrobatycznych figur. Spróbujcie przysiadów.
PS. Mbappe tak nieszczęśliwie wyskoczył do piłki, że złamał nos. W kolejnych meczach będzie grał w masce. Francuzi w maskach to nic nowego
@Mfizyk,
to nie znaczy odtworzyc do stanu przed 200laty. To jest tylko obraz, jak Szwecja wygladala. Punkt zerowy, jakby termometru. Szczegolnie chodzi o lasy. Byloby wtedy wiecej lasow chronionych przed gospodarka (typ puszcza bialowieszczanska oczerety 🙂 )
pzdr Seleukos
@MFizyk,
tu znalazlem text po polsku, dlaczego uwazam jak uwazam. I wielu z mna (Naturvårdsverket), o lasach i mokradlach. Dlaczego dobrze ze dyrektywa ostatecznie przeszla… Dla Szwecji to sa zupelnie marginesowe obciazenia.
https://wiadomosci.wp.pl/s/dziennikarz-dla-klimatu/nie-tylko-amazonia-najstarsze-lasy-w-szwecji-znikaja-w-oczach-7015089920686912a
pzdr Seleukos
seleuk|os|
18 CZERWCA 2024
11:46
Widzisz seleucos, sam pisałeś o państwie o władzy scentralizowanej. U nas jest czysty jakobinizm. Wszystko i o wszystkim decyduje Paryż
To miało swoje zalety. W przeciwieństwie do większości krajów europejskich, gdzie naród tworzył państwu, we Francji to państwo stworzyło naród. Bo jak inaczej połączyć Basków, Bretończyków, Korsów, Alzacje i Lotaryngię ( po pokoju westfalskim)), Gascons Picards, Savoyards,Normands. Dokonała tego silna władza centralna. Mam pacjentów , którzy mówią po celtycku bretońsku, po baskijsku. Dla osób wiekowych był to pierwszy jezyk. Państwo karami i presją zlikwidowało regionalne języki. Tak było.
Nie zauważyłeś pewnego detalu. Pisałem o wieku emerytalnym z pełną emeryturą. Ja jeszcze pracuję, a znam gości w moim wieku którzy są od dziesięciu lat na emeryturze „pełnowymiarowej”. Kolejarze, bo 80 lat temu sypali łopatą węgiel do lokomotywy i tak już zostało. EDF, itp. Niby jesteś wolny, możesz iść na emeryturę, lecz jeżeli nie należysz do tych kategorii , które w pocie czoła (paraliżując kraj) wywalczyli sobie przywileje, to nie będziesz miał na chleb z solą. Jest ponad 40 tzw régîmes spéciaux , którzy nie mają nic wspólnego z resztą pospólstwa do których ja należę. Niby wprowadzono drobne reformy, ale korzystając z przyszłej olimpiady, ci biednie kolejarze i inni kontrolerzy samolotów , groźba paraliżu kraju ( jakiż image!) dostali znowu swoje. Ponieważ ich emerytury są płacone z budżetu państwa, więc to ja płacę.
To nieco długie, ale taka jest sytuacja.
Ponadto , to do fizyka, te propozycje haseł na tekturach, które powyżej zapodałem, to jest cząstka programu partii le Pen. Szukam tej skrajnej prawicy i nie widzę. Czyżby spontaniczny ruch społeczny był prawicowy, aby krytykować partię o tak lewicowym programie.
Kiedyś już pisałem, że RN przypomina polski PiS. Oprócz fasadowej religijności , finansowych kantów i sitwy z KK. Bo tutaj w zasadzie już nie ma KK
Hymn to utwór muzyczny
Grany w sposób patriotyczny
Zawsze wtedy i tam,
Gdy wróg stoi u bram.
@ahasverus
18 CZERWCA 2024
14:04
Spoleczny protest nie jest dla mnie zadna ideologiczna ikona. Moze byc z powodow ekonomicznych, moze byc z powodow politycznych (np. prawicowy czy lewicowy), albo po prostu przeciwko czemus/komus. Moze byc nawet kompletnie bez sensu.
Spoleczny znaczy dla mnie, ze jest dosyc liczebny i oddolnie wspierany. Tyle i az tyle. Sa ruchy/protesty spoleczne, ktore popieram a inne nie. No i tak reaguje chyba kazdy obywatel. O ile sie nad tematem wogole zastanowi 🙁 A zastanowic sie powinien, bo NIE ma tematow z gory „slusznych” czy falszywych 😉
@Ahasverus, godz 14:04,
mam problem z Twoim jezykiem, a Ty z moim. „Wiek emerytalny z pelna emerytura” to jest dla jednych wiek 40lat kalendarzowy a dla innych 70 pewnie. Ja osiagnalem „wiek emerytalny z pelna emerytura” w kalendarzowym 58 roku mojej mlodosci. A moja malzonka pierwsza, to taka pazerna jest ze az ja wyrzucili na emeryture, bo kazali jej do pracy przyjezdzac, jak miala 68 chyba. Do dzis by pracowala (brala pensje znaczy i niemala), jakby jej w domu z kotami dali siedziec. Czy Ty wyobrazasz sobie jaka ona „bogata”? 😀
Kazdy czlowiek Ahasverus moze okreslic ile pieniedzy potrzebuje na niezalezne zycie. I kiedy moze zakonczyc dzialalnosc zarobkowa. Celem nie jest miec wiecej pieniedzy. Celem jest zyc na wlasnych zasadach. Chyba ze to hobby rowniez, to nie musi zakanczac w ogole. Ja lubie politykowac „powiatowo”, to robie, bez wynagrodzenia, spolecznie 🙂
https://www.marketwatch.com/story/the-inventor-of-the-4-rule-just-changed-it-11603380557
To bylo ciekawe Ahasverus z ta potrzeba konsolidacji roznokulturowych czesci Francji. Centralizacji. Ja tylko troche znam historie jak to Frankow germanskich z Galia rzymska jednoczyl Chlodvig. Mysle jednak ze dzis takie mocno zcentralizowane struktury maja problem. Gdzies ciagle protesty spoleczne „lysych” wybuchaja. Chyba jednak potrzebujecie Szostej Marianny, troche zdecentralisowanej 🙂
pzdr Seleukos
@seleuk|os|
18 CZERWCA 2024
13:01
Z tymi starymi lasami to Finlandia tez sobie pofolgowala. Czytalem o tym juz jakies 15 lat temu. Rzneli ile wlezie a dla niepoznaki pozostawiali wzdluz drog pasy lasow, aby wycinek nie bylo widac. Nie wiem kiedy (i czy wogole) te polityke zmienili.
Z pracą nie należy przesadzać. Jak został ustalony wiek przechodzenia na emeryturę, to do tych przepisów należy się stosować, nawet jeśli człowiekowi nic nie dolega.
Muszę docenić wszystkich którzy dbają o dobrostan zwierząt i tych co ustalili obowiązek zasłużonego odpoczynku dla psów policyjnych i koni pociągowych. Wzajemnego szacunku trzeba uczyć.
Dzisiaj o 14³⁰ przechodziłem ulicą Olawską we Wrocławiu, tym odcinkiem od Rynku do placu Dominikańskiego (dawniej imienia Feliksa Dzierżyńskiego), Mijałem wycieczkę szkolną skupioną na zabazgranej ścianie budynku. Przewodnik donośnym głosem tłumaczył maluchom, że nie należy mazać po ścianach. „Policja, ktora dawniej nazywała się milicją, miała obowiązek usuwania takich napisów” powiedział do tych małych podróżników. Słuchałem ze zdziwieniem. Skąd on to wie?
Niemniej jestem przeciwko bazgrołom na ścianach zabytkowych budynków, obojętnie jakie hasła niosą, nawet te z gwiazdkami
Seleucos
Nasze „niezrozumienie” polega na tym , że żyjemy w innych światach. To nie jest tu tak, emerytura na kartę. Ona u nas jest to ustawione na sztywno. Jest w menu dnia. Nie możesz tak sobie powiedzieć, ja sam sobie zorganizuję moją emeryturę. Masz mus płacenia i koniec. I jest to dla wielu po prostu skandaliczne zdzierstwo.
U nas wszystko jest legalne lub nie. Tydzień pracy jest 35 godzin. I basta. Jeżeli twój pracownik pracuje poniżej, to bez jego pisemnej zgody nie masz prawa zmienić mu dnia lub godzin pracy. Jeżeli jest na pełny etat, 36h, to możesz. Dlaczego? Bo tak jest.
Np legalny (tak to się nazywa) wiek przejścia na emeryturę dla kolejarzy jest (było) 53 lata. Dla mojego zawodu jest 67 lat. Jeżeli chcesz odejść na emeryturę w wieku 62 lat , to od tzw pełnej emerytury, niezależnie od tego ile płaciłeś, odlicza ci się 1.5%x20 trimestrow ci co brakuje. Czyli na wieki wieków amen, do śmierci, będziesz miał emeryturę zmniejszoną o 30%. Do liczenia się do emerytury w sektorze privé, bierze się pod uwagę to, co płaciłeś całe życie. Dla funkcjonariuszy państwa liczą się do emerytury (75% ostatnie pensji) ostatnie 6 miesięcy. Więc jest to źródło oszustwa i radości. Dlatego amour de ma vie, moja teściowa obijała się całe życie na pół etatu jako zla nauczycielka, ostatnie 6 miesięcy dzięki znajomościom przypisano jej pełny etat, nadgodziny itp, więc ma jak na swój wysiłek, dobrą i niezasłużoną emeryturę. Takie combinazione dzieją się wszędzie w domenie funkcjonariuszy państwa. Ponad 5 mln ich jest. Kolejarze , szpitale, wojsko policja , energia , terytorialne. Ja rozumiem , że dla ciebie jest to nie do zrozumienia. Mimo dziesiątek lat , dla mnie też. Nie rozumiem jak można planować życie w funkcji przyszłej hipotetycznej emerytury. Abyś miał pełny krajobraz, nie tak dawno licealiści blokowali licea, protestując przeciwko reformie systemu emerytur. To tak jakby w 1914 roku, tuż przed IWW licealiści protestowali przeciwko systemowi emerytur, na które by przeszli po 49 latach. (Mają 15 lat, zaczną pracować w wieku powiedzmy 22 plus 42 lata pracy) Czyli w 1963. Dwie wojny światowe, kryzys. Trzeba mieć wyobraźnię, aby w 1914 przewidzieć swoją emeryturę w 1963.
Ja pracuję, bo chce i lubię. Mógłbym odejść na emeryturę „pełną” ze względu na przejścia zdrowotne, ale mi się nie chce.
Mfizyk
Ostatni raz dzisiaj. Bo ciekawie coraz bardziej.
Nasz kochany rząd i nasza ludowa sprawiedliwość robią wszystko, aby RN dostał jak najwięcej głosów.
Prokurator zażądał kar więzienia (6 miesięcy w zawiasach) i po 10 tys € dla 3 członków partii le pen za podżeganie do nienawiści i dyskryminacji. Ich zbrodnią było proponowanie , aby merowie miast w pierwszej kolejności zatrudniali obywateli francuskich a nie obcokrajowców. Ten proces trwał od 10 lat i przez zupełny przypadek członkowie RN będą ukarani 15 dni przed wyborami. Ta Temida ma doprawdy zakryte oczy. A Ty się dziwisz , że ten cały cyrk daje mi nudności
Z drugiej strony , syn naszego trybunału konstytucyjnego, Fabiusa, dawnego premiera, kilka lat temu przegrał w kasyno w Monte Carlo ponad 1mln €. Nie chcieli go wypuścić, więc został eksfiltrowany z Monaco państwowym francuskim helikopterem. Ma zakaz pobytu w USA, bo ma długi w Las Vegas. Aby wyprać pieniądze, kupił w Paryżu za 9 mln € apartament wart 7 mln. I co ? I nic. Ani tatuś nie zdymisjonował, ani synek nie był niepokojony. I fiskus się tym nie interesował.
Fabius jest synem wielkiego kolekcjonera i handlarza dziełami sztuki. Gdy został premierem, zrobił prawo, że dzieła sztuki nie podlegają podatkowi przy dziedziczeniu. Zupełnie bezinteresownie. Corleone przyjedzie tu na lekcje. Brać, nie dawać A myślisz , że gdzieś indziej jest dużo inaczej.
Był taki fajny komik, Thierry Le Luron. Kpił z Mitteranda. Gdy ten wygrał wybory, Thiery miał co roku kontrolę fiskalną. Taki klimat. Chyba po raz pierwszy od wielu lat nie będę głosował. W pierwszej turze.
Sorry to nie podatek przy dziedziczeniu, lecz z podatku od majątku. ISF. Wprowadzony przez rząd Mitterranda. Płaciłeś od posiadanych domów, od oszczędności, lecz nie od dzieł sztuki, które nabierały mimo to wartości.
@ahasverus
18 CZERWCA 2024
20:34
Nikt z nas nie zyje w raju 😉 Na pogode ludzie tez narzekaj, choc nie moga jej zmienic (jeszcze?). Ale tak zle chyba nie masz. Bo nadal zyjesz we Francji 😉
PS Jako inzynier stsowalismy zawsze zasade, ze w 20% czasu projektu mozna osiagnac 80% wymogow. Doszlifownie do 100% (czyli idealu) kosztowala 80% czasu. I zawsze pytalismy sie: Po co?
@ahasverus
18 CZERWCA 2024
20:34
PS2.
W Niemczech prawo podatkowe jest tak skomplikowane jak chyba nigdzie w swiecie. I jest partia gospodarczo bardzo liberalna (FDP). Kilka wyborow temu proponowali wborcom, ze uproszcza skladanie zeznania finansowego do pol kartki. I osiagneli chyba ca. 10% w wyborach (dzisiaj sa przy 5%). Dlaczego? Przeciez proponowali ogromne uproszczenie dla wiekszosci wyborcow. Ale wyborcy chyba zrozumieli, ze to co pieknie brzmi jest bardzo rzadko do zrealizowania 😉
Fizyk
Ja nigdy nie narzekałem na Francję czy Francuzów. To jest teraz mój kraj. Basta. Pomstuję na tych, którzy niszczą ten piękny kraj, jakąkolwiek byłaby ich partyjne zabarwienie. . Nie narzekam na sam fakt płacenia podatków. Długo marzyłem , by je płacić. Pomstuję na system ich wydawania. Ostatnio w ramach oczczędności , zlikwidowano dodatek (ok 6 tys €) zakładom, którzy zatrudnią młodego bezrobotnego bez zawodu, do nauczenia się go w tej firmie. Zniszczono w ten sposob dobry środek kształcenia zawodowego. Popularny w Niemczech i Szwajcarii. A utrzymano bezsensowne dotacje do szemranych stowarzyszeń. Ot co.
Meczem Portugalii z Czechami (2:1) zakończyła się pierwsza faza mistrzostw Europy w piłce nożnej (12 meczów).
Zobaczyliśmy wszystkie zespoły i ich piłkarzy.
Zasadniczo niespodzianek nie było. Jeszcze w końcówce meczu Czesi prowadzili z Portugalczykami. Nie wytrzymali jednak naporu i przegrali.
Jutro zaczyna się druga faza mistrzostw (kolejne 12 meczów). W piątek polska drużyna zagra z zespołem austriackim.
@Ahasverus, @MFizyk,
ja w tym roku (po raz pierwszy) zlozylem deklaracje podatkowa z pomoca SMSa (przez telefon) 😎 Od paru lat podpisywalem (acceptowalem) kartke papieru A4 formatu, ktora mnie przysylal Urzad Podatkowy. Niedogodnosc byla taka ze musialem wyslac z powrotem albo zawiezc do skrzynki Urzedu (regionalnej). Z SMSem jest najlepiej.
Szwecja (i Skandynawia) ma jednak powazna wade, wg mnie. To co zauwazyles Mfizyk z lasami w Finlandii. Troche to przesada dziennikarska oczywiscie byla ale… Poniewaz jestesmy tak doskonali, bezkonkurencyjni, jak jestesmy (Skandynawowie), to bardzo ciezko jest obejrzec bezstronnie jak to robia inni, cokolwiek. Czasem robia lepiej. W tym wypadku z lasami i mokradlami. To ze lasow przybywalo nie znaczy ze to bylo dobrze. Te przybytki to byly plantacje desek. Wiekszosc desek surowych byla do tej pory z Rosji. Modrzewiowa deska z Rosji byla tansza jak sosnowa tutejsza… To jest wada byc zawsze najlepszy (patrz indexindexow Seleuka 🙂 )
Wyczytalem o Francji cos co nie bede kommentowal…
https://www.theguardian.com/world/article/2024/jun/17/national-rally-says-it-would-privatise-french-public-tv-if-it-wins-majority
pzdr Seleukos
@@ Piękne panie, cni panowie
20% / 80% @ mfizyk bezcenne!!! Potwierdza iż rozwój intelektualny gatunku sapiących osiągnął stadium, na którym 80% czasu idzie na poprawianie tego co w trakcie poprzedzających 20% zrobili!
Ileż to czasu na poprawianie poprawionego potrzeba lepiej nie myśleć.
Seleucos
Przeczytałem Prawda, tak jak kij, ma dwa końce. Albo jak dupa, każdy ma dwie. Ten sam fakt można interpretować inaczej. Tak jak w większości krajów, telewizja publiczna jest u nas bardzo lewicowa. I bardzo przeciwko RN. Rassemblement National. Dziennikarz z centrum politycznego talerza (nie mówiąc o tych z poglądami na prawo) nie ma prawa tam pracować. To normalne. Już pisałem onegdaj , że w szkołach dziennikarskich skrajna lewica wygrywa wybory w 100%. To lepiej niż w Rosji.
Są to kanały politycznie zorientowane ale jedyne na poziomie. Nie oglądam tv, jedynie na replay wybrane programy, bardzo rzadko. Z sous titresMówi się , że pies wąchając podogonie drugiego psa dowie się więcej , niż telewidz oglądający infos przez godzinę.
Prywatne kanały robią , medycznie rzecz biorąc, kilkuset ciężkich debili dziennie. Na całe życie. Ale często i państwowe spadają Jest u nas niejaki Hanouna. Łeb fenickiego handlarza niewolników. Wulgarność i prymitywizm pod lakierem crash.
Najpopularniejsza jest prywatna TF1. Jej PDg powiedział kiedyś, że jego zadaniem jest sprzedaż wolnej części mózgu téléspectateurs dla CocaColi. Sam widzisz poziom. Tak jak wszystko, idzie to na psy. Siermiężna telewizja PRL-u , wyjąwszy propagandę, to intelektualne wyżyny.
Arte, o której pisałem , jest jedyną na poziomie. Politycznie bardzo zorientowana, ale dużo programów historycznych, natura, reportaże. Dobre filmy. Wielojezyczna. Oglądamy z markotem 🙂
Fakty podane bez wytłumaczenia są często zwodnicze. Kilka lat temu Siostrzenica Ciotki, będąc we władzach regionalnych w Prowansji, powiedziała, że chce obciąć dotacje państwowe dla marsylskiego Planning Family. Podniósł się krzyk: reakcyjna katoliczko przeciwko abiporcji i antykoncepcji. Prawda, ta druga dupa, była inna. PF podczas wyborów prezydenckich publicznie zachęcał do głosowania na Hollande, przeciwko Sarkozy. Do czego statutowo nie ma prawa. W statucie jest formalny zakaz jakiejkolwiek działaności politycznej. I to było przyczyną wniosku Marion, nie mylić z Marine, która by tego nie zrobiła. Ostatnio PF z Marseille zrobił plakaty: brodaty facet w ciąży w poczekalni ginekologa. I podpisane: teraz już mężczyźni mogą rodzić.
Prawda jest taka. Kobieta po trans była już facet w IC Ale zachowała wszystkie wewnętrzne atrybuty kobiece. Chciała mieć dziecko, zatrzymała hormonoterapię i normalnie zaszła w ciążę. Jako chłop. I urodziła jako chłop. Le ridicule ne tue pas. Biedne dziecko.
Nie będzie żadnej prywatyzacji kanałów TV. Krew by się lała rynsztokami. To tak pod publiczkę. Dla tych, dla których Arte jest elitarny¡ bo niezbyt rozumieją różnicy między transcendentalny i transsubstantiation.
A popos. Dawny prezydent , hollande, prywatnie nazywał plebs les sansdents. Bezzębni. Macron prywatnie o pracownikach jednej rzeźni, która miała być zamknięta, 800 osób na bezrobociu. powiedział les primitifs illettrés, prymitywni analfabeci. Teraz tam wszyscy głosują na Ciotkę.
@ahasverus
19 CZERWCA 2024
9:36
„Dawny prezydent , hollande, prywatnie nazywał plebs les sansdents. Bezzębni. Macron prywatnie o pracownikach jednej rzeźni, która miała być zamknięta, 800 osób na bezrobociu. powiedział les primitifs illettrés, prymitywni analfabeci. Teraz tam wszyscy głosują na Ciotkę.”
Widze duze roznice miedzy Francuzami a Polakami. Bo Kurski powiedzial, ze „ciemny lud to kupi” a PiSowi to nie zaszkodzilo. Moze to przez to „lewicowe” wychowanie we francuskich szkolach, ze ludzie lepiej rozumieja kiedy sa obrazani?
mfizyk
Zapewne masz rację. Ale widzisz fizyk, je nie mogę być lewicowcem, socjalistą. Jestem na to za biedny. I za dużo pracuję. Ponadto jest dla mnie ideał nieosiągalny, to taki horyzont szlachetności i dobrej woli Im bardziej się zbliżam, tym bardziej się oddala. Dlatego moje dzieci były szkole prywatnej, bo nie wierzę, aby mogły być tak doskonałe, by osiągnęli poziom socjalizmu. Socjaliści francuscy, to dla mnie ten nieosiągalny ideał: Lang, DSK, Dray, Mitterrand, Tapi, Fabius, Anne Sinclair, Hidalgo, Walls. Kudy mnie do nich. Riad w Marrakech, willa w Biarritz, apartament avenue Foch lub Trocadéro. To jest socjalizm, który mi się podoba.
Mam fajnych sąsiadów. Socjaliści, jeszcze bardziej na lewo. Mélenchon. Należą do Attac, itp. To też dla mnie ideał. Sześć chłodnych miesięcy są na Karaibach na jachcie, latem balansują między domem i willą w kraju Basków. To i się podoba, taki socjalizm. Ja jestem terroni, jak to mówią północne Włochy o tych z południa, Les culs terreux, bezzębny wieśniak, illettré primitif, który nauczył się czytać z kalendarzy Pirelli. W ciężarówce
@ahasverus
19 CZERWCA 2024
12:00
Gdzies te takie glupstwa wyczytal, ze celem socjalistow jest bycie biednym??? W kalendarzu Pirelli?
Coś chyba nic nie zrozumiałeś.
Ich celem jest bycie bogatym. I IM się to udaje.
@ahasverus
19 CZERWCA 2024
9:36
„Arte, o której pisałem , jest jedyną na poziomie. Politycznie bardzo zorientowana”
Codziennie ogladam wiadomosci na:
– ARTE (Journal)
– ZDF (publiczne TV w Niemczech)
– ARD (publiczne TV w Niemczech)
– ORF (ZIB2, publiczne w Austrii)
Te publiczne sa regularnie oskarzane przez prawice, ze sa „lewicowe”. A ja nie widze wielkich roznic miedzy tymi wiadomosciami. Ani w wyborze wiadomosci ani w komentarzach. Wedlug mnie robia dobra dziennikarska, objektywna i niezalezna robote.
A prawicowi i populistyczni politycy chcieliby tam sluchac swoich partyjnych wiadomosci. Ich wyborcy tez. I dlatego „informuja” sie w internetowych sciekach 🙁
@Ahasverus,
z opisow Twoich wychodzi obraz beznadziejnosci. Tylko extrema, z prawej z lewej. Choc w zasadzie to dzis trudno stwierdzic kto prawica kto lewica. A wymienilismy ostatnio niemalo wpisow.
W Szwecji to chyba jeszcze trudniej, jak w Francji. Odroznic prawa od lewej strony. Wszyscy bezbozniki i antykalmuctwo. Nikt Fiodora D za wielkiego pisarza nie uwaza. A ostatnio wyszlo (dzis przeczytalem) ze szwedzki dlug publiczny byl zle liczony LATAMI!!!! W rzeczywistosci jest duzo mniejszy jak jest 16% (31.12.2023)
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/statsskulden/fakta-om-statsskulden/
Do regul Maastricht daleko (35%, tzw kotwica). Generalnie blad byl, ze wliczano dlugi kommunalne. I prawicowe i lewicowe rzady to robily (znaczy Riksgälden link wyzej). Znaczy teoretycznie to co ja (tez) niby jestem odpowiedzialny… Ale ja (kommunalnie) jak zgode daje pozyczac to na przedsiewziecia co daja dobre wyniki. Finansowe wyniki, nie zadne dyrdymalki. Nie ma znaczenia czy kto prawica czy lewica. Tu wytlumaczenie, jak to jest/bylo z tym bledem, w „Zycie Gospodarcze” (u vikingow 🙂 ), szef ekonom z Zwiazku Przemyslowcow Szwecji, Sven-Olof Daunfeldt, mamy w rzeczywistosci „wieksze muskuly”
https://www.tn.se/ekonomi/37785/statsskulden-overdrivs-av-kommunala-lan-hal-i-huvudet/
Pewnie teraz „svenska folket” zacznie rozmyslac co z tym fantem zrobic. No i badz tu madry Ahasverus, ja chlop wiejski, kto tu lewica kto prawica??? Pisz wiersze… Sprawa beznadziejna… Przynajmniej jeszcze nikt na pomysl nie wpadl zeby publiczne kanaly likwidowac (dla oszczednosci) 🙄
pzdr Seleukos
@ahasverus
19 CZERWCA 2024
12:58
Przeciez celem socjalizmu jest aby wszyscy byli (w miare rownomiernie) bogaci. Tobie sie ten cel nie podoba?
@Ahasverus, cd,
ja to moze wytlumacze, jak to jest prawicowolewicowo naraz… Kommuna jest duza organizacja ekonomiczna. Z reguly wieksza jak jakas tam firma. Co znaczy w praktyce ze moze dostac w banku pozyczke na lepszych warunkach jak prywaciarz (przedsiebiorca). Pozatym kommuna praktycznie nigdy zbankrutowac nie moze. Brakuje pieniedzy, mozna podniesc opodatkowanie mieszkancow.
Jezeli w banku, kommuna ma powiedzmy dwa% mniejsze oprocentowanie, to pozyczajac firmie ta pozyczke, wszyscy zarabiaja. To jest rodzaj podzyrowania pozyczki. Nie ma znaczenia, czy kommunfullmäktige ma wiekszosc prawicowa czy lewicowa. Pzdr Seleuk
Ależ drogi fizyku
To co ja myślę, a to co myślą i przede wszystkim robią, nasi socjaliści, to są dwie różne rzeczy. Już od 24 godz staram się się ci to wyjaśnić. I nic. Nadajesz się na szarego członka Ps we Francji. Kleiłbyś plakaty, aby szefowie mogli potem kręcić lody.
Poza tym, socjalizm, to wg mnie danie wszystkim Równe Szanse na starcie. Szkoła, służba zdrowia. A potem sobie radź. I pomóc tym którym mimo dobrych chęci, się pośliznęło. Choroba, wypadek. To tak w dalekim uproszczeniu. Singapour nie jest socjalistyczny, ropa tam nie tryska, a w biedzie tam nie żyją. Szkoły, szpitale, dentyści. Wszystko mają.
Seleucos
„ Pozatym kommuna praktycznie nigdy zbankrutowac nie moze. Brakuje pieniedzy, mozna podniesc opodatkowanie mieszkancow.”
A jeżeli mieszkańcy tej komuny powiedzą: dość tego zdzierstwa, wyjeżdżam. Co wtedy. Tak się zdarza , nawet w przypadkach państw.
To w przypadku, gdyby komuna nie robiła wysiłków proporcjonalnie do zdzierstwa.
seleuk|os|
19 CZERWCA 2024
13:07
To pomieszanie we Francji jest. Ale czy to jest nowe ? pisalem , ze programme ekonomiczny naszej skrajne) lewicy (nieskrajnej jak na lekarstwo) jest toczka w toczkę jak tych ochrzczonych skrajna prawica. Biez pol litra… .
Wy macie w skand taką swoista demokracje wieców. I że szef jest równy innemu wojownikowi z rogami krowy czy tura na hełmie. Ta tradycja jest jeszcze na wyspie Man i innych vikingowskich confettis. I możesz powiedzieć szefowi: stop. Przestań pić wino w czaszce wroga. Bo cię zaboli głowa.
Wyobraź sobie reakcje waszego społeczeństwa, gdyby wasz król tak jak to zrobił jak Mitterrand ponad 30 lat temu. Zrobił,żniwa na Champs Élysées Zebrano dojrzałe żniwo z ziemią z pol , na paletach i potem kombajny to wszystko kosiły przed Łukiem Triumfalnym.(o To jest, fizyk, socjalistyczny szpan). Ile to kosztowało, ho ho. Panem et circenses.
Za takie coś, to by waszego Bernadotte pognali ze Stockholms slott z powrotem do Francji. Dlatego wy macie 17% długu a u nas jest ponad 110% Proste jak drut.
https://www.gpmetropole-infos.fr/la-grande-moisson-sur-les-champs-elysees-1990/
„Przeczytałem Prawda, tak jak kij, ma dwa końce. Albo jak dupa, każdy ma dwie. Ten sam fakt można interpretować inaczej. ”
………….
No .. to i owszem , bo sa, ludzie którzy starają się zostawić po sobie jakiś ślad ..
(drzewko , krzaczek , itp ) ale sa, tez tacy którzy ślady po sobie starannie zacierają ..
O tych co chcieli by cos zostawić ( to nie aluzja do .. (do niczego , ta aluzja )) .. ale nie maja co , nie będę się wysme,tnial
Fizyk
„Te publiczne sa regularnie oskarzane przez prawice, ze sa „lewicowe”. A ja nie widze wielkich roznic miedzy tymi wiadomosciami. Ani w wyborze wiadomosci ani w komentarzach. Wedlug mnie robia dobra dziennikarska, objektywna i niezalezna robote.”
To ja ci gratuluję dobrego samopoczucia. Może tak jest w niemieckojęzycznych.
Ponadto naprawdę irytująca i żałosna jest ta poza moralnej wyższości „lewic,y”. Lamentable! Znajoma ostatnio mówiła, że nie można głosować na prawo i być ekologiem.
@ahasverus
19 CZERWCA 2024
15:24
„Poza tym, socjalizm, to wg mnie danie wszystkim Równe Szanse na starcie. Szkoła, służba zdrowia. A potem sobie radź. I pomóc tym którym mimo dobrych chęci, się pośliznęło. Choroba, wypadek. To tak w dalekim uproszczeniu.”
Jak widze to w CELACH sie zgadzamy. A co do drogi tam do celu, to wedlug mnie nie ma jednej uniwersalnej. Np. do ok. 1980 socjaldemokracja na Zachodzie (a szczegolnie w Skandynawi) byla bardzo dobra droga. Bylo, minelo. Wyborcy od tego czasu cos sie miotaja. Nawet co do celow, a co dopiero co do drogi 🙁 Zobaczymy na co sie w koncu zdecyduja. No, chyba ze zaprzeg Rosja i Chiny im cele i droge narzuca 🙁
@ahasverus
19 CZERWCA 2024
15:48
„Ponadto naprawdę irytująca i żałosna jest ta poza moralnej wyższości „lewic,y”.”
Dla mnie jeszcze bardziej zalosne i NIEBEZPIECZNE jest rasizm i faszyzm skrajnej prawicy. Np. nie bedziemy placic/umierac na/za Ukraincow. Przeciez to nie nasi 🙁
Prawica, centrum, lewica,
Wszędzie ta sama chcica:
Być bogatym i zawsze chcieć więcej,
Tu i teraz, jak najprędzej.
Czy żyjemy po to, by gromadzić śmieci,
Których pozbyć się muszą nasze dzieci?
@Ahasverus,
niedawno, napomykajac o investycji Microsoft w szwedzka AI napisalem ze podatki maja sladowe znaczenie dla decyzji. Minimalne, statystycznie niewyznaczalne. Tak o zamieszkaniu decysji jak investowaniu. Wymienilem kommune z najwyzszym podatkiem, Degerfors 35,30%, i najnizszym Österåkers 28,98%. Jak widzisz roznica jest (extrema dwa) 🙂 6,32% Co to ma za znaczenie ”podatkowo” gdzie mieszkasz? Sa zupelnie inne czynniki. Przed wszystkim kommunalny service. Szkoly, opieka lekarska, uczelnie (lub filie), opieka dentystyczna, mozliwosci zatrudnienia, przyroda/ natura. ceny domow/ mieszkan, zainteresowania czasu wolnego i dziesiatek innych etceterkow. Nie podatki Ahasverus 🙂
Srednia dla wszystkich 290 kommun jest 32,37%. Co znaczy 3% mniejwiecej od extremow 🙂 Niezrozumienie sys podatkowego Skand jest przyczyna wielu nieporozumien. No gdzie maja uciec tutejsi miliarderzy, do Chin czy Rosji?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_billionaires
Czasem Ahasverus prasa pisze ze ktos wyprowadzil do Montekarolo kolo Ciebie z Szwecji. Ale to zawsze chwilowo, dopoki nie zorganizuje rownomiernosci dochodow, typ jaki sportowiec ”zlatan ibra”. Corocznie dorocznych.
Z rodzina Bernadotte to jest tak, ze jest nieprawdopodobnie dochodowa w exploatacji 🙂 Koszty (apanaze) sa znikome w porownaniu z wartoscia PR rynkowa i znikome (dwor) w porownaniu z ”dworami prezydenckimi” i co paroletnimi wyborami, nowych ”dworow”. Kto robi rosol z kury co zlote jajka nosi?
Jak jest na wyspie Man to ja nie wiem, ale moze byc podobnie. To jest zawsze w dwie strony Ahasverus (ten kij). Ja moge publicznie do kogokolwiek powiedziec ”kretynie” (poza Bernadotte, to uznano by za przesadne aczkolwiek uzasadnione). Ale rzadko nadzwyczaj mam/ mialem okazje. Bo bardzo, eventualni kandydaci wystrzegaja, oznajmic jaki ”kretynism” glosno i publicznie. To gdybym ja, ni z tego owego… to sam na polglowka bym wyszedl. To jest przyczyna ze najwiekszy szef szuka zgody, konsensus. Skad kto moze miec pewnosc ze ma racje o przyszlosci? Chce mnie przekonac. Tylko kretyn ma pewnosc. Nawet na tej wyspie Man, wodzowie vikinscy musieli miec powodzenie w decysjach, na raidach. Inaczej byli zgladzani, kozikiem czy siekierka. Teraz troche humanitarniej bywa.
Pzdr Seleukos
I rym cym cym i tra la la
Idziemy przez życie w podskokach
śpiewał Zespół w Kabarecie Olgi Lipińskiej, dzięki czemu można sobie przypomnieć jak to dawniej było.
Obecnie mało kogo na tym blogu interesuje śpiew, taniec i mecze piłkarskie, a nawet sukcesy Igi Świątek chociaż zdecydowana większość narodu za sukcesami przepada i żaden ogon nie będzie machał psem.
Chorwacja grała dzisiaj z Albanią. Zawodnicy dali z siebie wszystko. Mecz zakończył się remisem 2:2.
Gol na wyrównanie dla Albanii padł w dogrywce.
…
Tak mnie przyszlo do glowy, jak napisalem cos o Man (za Ahasverus). Jast takie pojecie thalassokracja. Ja to spolszczylem na ”Pieciomorze” dla wyspiarskosci Skandynawii. Zainspirowany nazwa ”Trojmorze” i smialoscia koncepcji kiedys u @Tanaki (3morza), wiele lat temu. Jako amator morskich podrozy, nazwe zbiorcza wprowadzilem ”Pieciomorze” dla Östersjön, Nordsjön, Norskehavet, Grönlandshavet i Irmingerhavet. Ten obszar swiata miedzy Oceanem Arktycznym a Oceanem Atlantyckim.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thalassocracy
Jak dobrze obejrzycie, to na obszarze Pieciomorza bylo pare historycznych thalassokracji. Najwieksza dzis sa USA 🙂 Zawsze bylo tak historycznie, ze ilosc okretow wyznaczala pozycje i powodzenie spoleczenstwa i w spoleczenstwie. Ziemia i konie/ wielblady mialy mniejsze znaczenie, czasem zadne. Jest w tym historycznym, cywilisacyjnym ciagu prawidlowosc. Mozna zauwazyc. Morze daje wolnosc. Jest jak autostrada. Nie jest granica, tylko polaczeniem, droga.
To Man, https://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_the_Isles 🙂 Seleuk
Klasyczną thalassocratie byla minojska Kreta. Ale też Wenecja Hanza Genua
Z rodzina Bernadotte to jest tak, ze jest nieprawdopodobnie dochodowa w exploatacji Koszty (apanaze) sa znikome w porownaniu z wartoscia PR rynkowa i znikome (dwor) w porownaniu z ”dworami prezydenckimi” i co paroletnimi wyborami, nowych ”dworow
…
Złota prawda. To ta babka socjolog czy politolog nauczyła ciebie mądrości. 🙂
Ale ta Victoria mogłaby za te apanaże wziąć kilka lekcji dietetyki. Ale jest sympatyczna.
U nas jest to cholernie drogie. Mimo ze już nie koszą już pszenicy na Champs Élysée
Na lewo most, na prawo most , a środkiem Scan sobie płynie … już to na lewo od mitten, już to na lewo od Venstre. Na ogół na lewo od C i na prawo od K pluska, cho wyjątki się zdarzają.
Velaeverdig @ sleuk|os| ma rację pisząc, iż trzeba w Scan żyć, żeby zalety Scan systemu docenić. W Kopenhadze dwu takich na cokole stoi i w lury dmie – tu na blogu Velaerverdig ich rolę przejął. Przyznać należy, wcale zgrabnie dmie, ale starego wróbla nie brać na plewy. Co by nie było, podatki czy dodatki, demo- czy dy- kratura, flugt- czy też flut- ning, zasada niezmiernie ta sama: De kloge narre de mindre kloge. Tak tu, jak i na Raadhuspladsen.
Szkoci ładnie śpiewają swój hymn. Za chwilę zaczną mecz ze Szwajcarią. To ich przedostatnia szansa na awans po nieudanym występie przeciwko drużynie niemieckiej. Nie wierzę, że tu tylko stare pierniki i nikt się nawet nie zająknie na temat rozgrywek na EURO 2024
Dużo samobójczych bramek na EURO 2024.
W trzynastej minucie meczu Szkoci prowadzą 1:0
Remis 1:1
@seleuk|os|
19 czerwca 2024
18:06
„Mozna zauwazyc. Morze daje wolnosc. Jest jak autostrada.”
Autostrada i wolność! Poczytaj sobie selukos Kodeks Drogowy: same zakazy, nakazy i ograniczenia. Na morzu możesz się przynajmniej swobodnie wysikać za burtę. Na autostradzie?
@Eche,
🙂 🙂 🙂 pzdr(owka) Seleuk