Kukurydza i zguba Indian
Zwycięstwo antyimigranckiej polityki nie sprzyja przypominaniu, że prawie wszyscy ludzie wywodzą się od imigrantów. W szczególności pierwsi mieszkańcy Ameryki Północnej nie byli biali. Czemu dzisiaj to ci ostatni rządzą?
Czy trudno wyobrazić sobie świat, w którym to Indianie podbijają Europę i zakładają w niej globalne mocarstwa? W XIX w. pomysł taki wydałby się absurdalny z powodu panujących jeszcze wtedy rasistowskich przekonań o wyższości rasy białej?
Dziś wiadomo już, że to bzdury. Istotnie, jeśli wylosujemy pewną próbkę osób o skórze czarnej (nie tworzą żadnej rasy, gdyż cechują się większą zmiennością genetyczną niż wszyscy pozostali) i białej, ci drudzy uzyskają w testach badających inteligencję lepsze wyniki. Nie oznacza to w żadnym razie rzeczywistych różnic możliwości. Widać tylko, jak bardzo właściwa metodologia ważna jest dla wyciągania wniosków. Gorsze wyniki osób czarnoskórych wynikają bowiem nie z uwarunkowań genetycznych, ale z przeciętnie gorszych warunków edukacyjnych, a często także gorszego odżywienia. Jeśli weźmiemy osoby czarnoskóre i białoskóre, które dorastały w tych samych warunkach i miały takie same możliwości edukacyjne, nie stwierdza się żadnych różnic.
Czemu więc my, a nie Indianie? Jedną z ciekawszych odpowiedzi można znaleźć w starej już, ale ważnej książce popularno-naukowej Jareda Diamonda „Trzeci Szympans”. Słowo klucz: biogeografia.
Wiemy, że człowiek powstał w Afryce. Opuścił ją jakieś 70 tys. lat temu, posuwał się wzdłuż wybrzeży Azji Mniejszej, by następnie rozejść się po świecie. Obecna cywilizacja i znaczący wzrost liczebności ludzi są jednak znacznie młodsze. Wiążą się z rewolucją neolityczną, tj. powstaniem rolnictwa jakieś 10 tys. lat temu w obszarze tzw. żyznego półksiężyca w dzisiejszej Mezopotamii.
Czy rewolucja nie mogła zajść gdziekolwiek? Choćby w Ameryce? Wedle Diamonda – niekoniecznie.
Spójrzmy na kontury kontynentów. Eurazja tworzy jeden wielki ląd rozciągający się równoleżnikowo od Półwyspu Iberyjskiego na zachodzie przez Europę i Azję aż do wybrzeża Chin na wschodzie. Klimat zależy w dużym stopniu od bliskości oceanu, redukującego dobowe i roczne różnice temperatur, jednak same ich wartości wyznacza w dużym stopniu szerokość geograficzna. Formacje roślinne tworzą w dużym uproszczeniu pasy równoleżnikowe. Na północy mamy tundrę, dalej tajgę, potem stepy, przechodzące na południu w pustynie i lasy deszczowe.
Tak więc sprzyjający rolnictwu pas rozciąga się w Eurazji z zachodu na wschód przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Umożliwia migracje wraz z udomowionymi roślinami i zwierzętami na wschód i zachód na tereny o w miarę podobnym klimacie.
W Ameryce sprawy mają się zupełnie inaczej. Południkowo ułożony kontynent to o wiele krótsze pasy tego samego klimatu. Tam największe migracje przebiegały w kierunku równoleżnikowym, od przebycia Beringii i wyjścia z lądolodu na granicy dzisiejszych USA i Kanady aż do położonej na południu Ziemi Ognistej. Pochód mógł być dość szybki, tempo wyrzynania megafauny (mastodonty, wielkie naziemne leniwce itd.) przyczyniło się do określenia marszu pierwszych Amerykanów blitzkriegiem. Niemniej pochód taki możliwy był tylko dla łowców zbieraczy bądź myśliwych. Nie można z udomowioną roślinnością przenieść się z Alaski na Florydę. Rośliny przyzwyczajone do jednej strefy klimatycznej potrzebują dziesiątek pokoleń, by przygotować się do innej.
Co więcej, Mezopotamia obfitowała w rośliny i zwierzęta nadające się do udomowienia. Pszenica, jęczmień, kozy, owce, później konie…
Czy w Ameryce nie było nadających się do udomowienia roślin ani zwierząt? Nie bardzo. Zdecydowana większość organizmów, zwłaszcza zwierząt, naprawdę słabo się do tego nadaje. Pojedyncze udomawialne gatunki amerykańskie oferowały znacznie gorsze możliwości. Czego Diamond jeszcze nie wie, dzikie wikunia i gwanako dały początek alpace i lamie. Te dość łatwe w hodowli kopytne dostarczają wysokiej jakości wełny, mleka, ale na żadnym z nich z powodu niewielkich rozmiarów nie można jeździć jak na koniu czy blisko z nimi spokrewnionym azjatyckim czy afrykańskim wielbłądzie.
Ze zbóż udomowiono w Ameryce kukurydzę. W przeciwieństwie do wielu innych roślin (ryż, fasola, bawełna, proso) i zwierząt (owce, kozy, bydło) udomawianych wiele razy kukurydzę spotkało to tylko raz: około 10 tys. lat temu w Meksyku. Kukurydza pochodzi od dzikiej trawy teosinte, nieprzypominającej w najmniejszym stopniu dzisiejszej wysokiej rośliny o obfitych żółtych kolbach. Owoce teosinte chroni twarda osłonka, co więcej, pojedyncza kolba liczy ich zaledwie kilka, znacząco mniej niż u dzisiejszej kukurydzy. Dopiero przypadkowa mutacja genetyczna powodująca wzrost owoców w miejscu dawniejszych kwiatów męskich pozbawiła je osłonki, umożliwiając łatwiejszy dostęp do ziaren. Już po udomowieniu teosinte rosła dalej wokół pól, ale dowody na dalszą hybrydyzację są co najwyżej skromne.
Co więcej, jak wyżej, udomowionej kukurydzy nie można było z powodów klimatycznych tak po prostu przenieść na obszary mroźnej Kanady, przekroczyć tropikalnych lasów Ameryki Środkowej czy Południowej. Tymczasem w Eurazji pszenica umożliwiała tworzenie się pierwszych państw ściągających podatki z danego obszaru i odkładających nadwyżki żywności umożliwiające rozwój pierwszych miast. Konie pozwoliły na komunikację na znacznie większych niż wcześniej terenach.
Bez obaw o kolejny posiłek klasa wyższa mogła oddać się rozmyślaniom, tworząc zręby, na których oprze się w przyszłości nauka. Tymczasem Ameryce Południowej pomimo rozwoju większych państw cały czas groził upadek z głodu. W Australii, gdzie nie było łożyskowców ani zdatnych do udomowienia roślin, plemiona zatrzymały się na etapie łowców zbieraczy.
Tymczasem znacznie lepiej odżywieni i rzadziej cierpiący głód Europejczycy budowali swoje statki.
Marcin Nowak
Bibliografia
- Diamond J: Trzeci szympans. Ewolucja i przyszłość zwierzęcia zwanego człowiekiem, Copernicus Center Press, Kraków 1992 / 2023
- Matsuoka Y, Vigouroux Y, Goodman MM, Sanchez G J, Buckler E, Doebley J. A single domestication for maize shown by multilocus microsatellite genotyping. Proc Natl Acad Sci U S A. 2002 Apr 30;99(9):6080-4. doi: 10.1073/pnas.052125199. PMID: 11983901; PMCID: PMC122905.
Ilustracje:
- Bertholf R: Corn On The Cobb From The Garden [Kolba kukurydzy z ogrodu]. Za Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0
- Doebley J: Cornselection, za Wikimedia Commons za: Genetically Modified Corn— Environmental Benefits and Risks Gewin V PLoS Biology Vol. 1, No. 1, e8 doi:10.1371/journal.pbio.0000008, CC BY 2.5
Komentarze
…
Gra ”indianie i kowboje”, czesc pierwsza 🙂
Niewatpliwie linia czasowa przystosowan genetycznych (udomowienia) zwierzat i roslin jest zdecydowanie dluzsza od linii czasowej zmian ”genetycznych” okretu. Okretu opartego na stepce i zaglu rejowym. Tak. ”Tymczasem znacznie lepiej odżywieni i rzadziej cierpiący głód Europejczycy budowali swoje statki” (Marcin Nowak)
Gra ”indianie i kowboje”, czesc druga 🙂
Wiekszosc z nas jest najprawdopodobniej potomkam genetycznymi ”kultury Yamnaya”. Hordy mlodych mezczyzn, konno, w poszukiwaniu kobiet i zywnosci. Wyrzynali miejscowych mezczyzn i zadawalali miejscowymi kobietami. Skromnie i w skrocie, przez 1300lat
https://www.ancient-origins.net/ancient-places-europe/yamnaya-culture-0012105
Gra ”indianie i kowboje”, czesc trzecia 🙂
Na zakonczonym w piatek szczycie europejskim w Budapest (innowacyjnosc/ konkurencyjnosc), Mario Draghi wychwalal pod niebiosa (w skowronkach) panstwa skandynawskie a szczegolnie Szwecje. Stawiajac ofkors za przyklad, ktory wszyscy powinni… Szczegolnie wymienil elementy jak: system emerytalny, formy oszczedzania, dostep do kapitalu. Zwrocil uwage, w ciagu ostatnich 10 lat, w Szwecji zanotowano gieldowo wiecej firm, jak w Niemczech, Francji, Hollandi i Hiszpanii RAZEM!!! Tego to nawet ja nie wiedzialem, ale ucieszylo, bo fundusz AP7 kapitalowy, wspomaga moja emeryturke (ktora zawsze pryncypialnie skromna jest).
Uffe Kristersson na to, cierpko/kwasnie zauwazyl, kraje skandynawskie zdecydowanie przeciwstawiaja nowym wspolnym podatkom i wspolnym zaciaganiu dlugow (co super Mario ma za gwiazde przewodnia). Uffe: ”– The countries that have a very high national debt often lean towards someone else paying. But there, the Nordic countries are a good stopper”
dobranoc, snijcie o indiankach, Seleukos
To wszystko razem wzięte nie wyjaśnia dlaczego to nie arabscy żeglarze potrafili te statki wykorzystać, choć to od nich ci europejscy nauczyli się pod wiatr żeglować.
Dlaczego to nie z żyznej Mezopotamii, ale z ubogiej w urodzajne ziemie Skandynawi statkami na podboje wyruszyli? Kto miał więcej do jedzenia? Moim zdaniem ponieważ, że innej niż przez morze drogi do reszty świata nie było.
Ludzie nie opuszczają miejsca zamieszkana z fantazji ale z konieczności (o tym, że to konieczność jest źródłem wynalazczości wiedzieli już Aesop i Plato), a migrują z zasady tam gdzie jest więcej tego czego pożądają – w przypadku Scan żyznej ziemi.
Wyższy poziom dobrobytu emigracji nie napędza, napedza immigrację. Wyższy poziom cywilizacyjny tak samo.
Indianie do Europy nie dotarli, ponieważ nie wynaleźli żagla, a nie wynaleźli ponieważ konieczności nie było – w odróżnieniu od Europejczyków navigare nie było necesse.
@seleuk|os|
Velæverdi,
Jeśliś tego ciekaw, to odpowiedziałem w Toksycznej gąsienicy na Twój do mnie skierowany komentarz.
…
Gra ”indianie i kowboje”, czesc czwarta 🙂
Wlasnie wyczytalem, ze COP29 co mialo odbyc (i odbedzie) w Baku, bedzie swiecilo pustkami. Spotkanie mialo za cel ustalenie kto ma wspomoc i ile biednych. Biedni cierpia na zmianach klimatycznych. Biednych jak wiadomo moga wspomoc bogaci. Dlatego oni nie przybeda, bogaci 🙂 Wskazuje to wyraznie, ze biedakow powinni wspomagac ci z recznikami na glowie i podobni madurscy… Zamiast puszczac zyski z produkcji na luxusy i hamaski/hisbolaszki.
Bajka/gra dziecieca „indianie i kowboje” ma wiele wariantow. Ale dobrze jest byc kowboj, nie indianin. Co nas uczy historia zmian genetycznych w kukurydzy.
Pzdr Seleukos
Śniadanie Rymanowskiego
„Trzeba się dostosować” po zwycięstwie Republikanów w USA
Ma zostać ograniczona powierzchnia rezerwatów w USA aby zwiększyć wydobycie surowców
USA mają wycofać się z porozumień paryskich w sprawie klimatu
W dzisiejszych czasach maja wedlug mnie wieksze znaczenie rozmowy nad pytaniem dlaczego cywilizacje gina, niz dlaczego powstaja:
https://en.wikipedia.org/wiki/Societal_collapse#Cognitive_decline_and_loss_of_creativity
@ls42
10 listopada 2024
10:52
„Śniadanie Rymanowskiego
„Trzeba się dostosować” po zwycięstwie Republikanów w USA
Ma zostać ograniczona powierzchnia rezerwatów w USA aby zwiększyć wydobycie surowców”
Demokratom nie udała się, na razie, demokratyczna wyprawa wojenna po ruskie autokratyczne surowce, to trza się zadowolić wróblem w garści. Jak sie nie ma, co się lubi, to się z Indianami czubi. Zapowiadają się kolejne ciekawe czasy: F35 i Tomahawki kontra koltyM1851 i tomahawki_c.a.3000BC. Osobiście obstawiałbym te drugie (w jakimś kasynie, w jakimś rezerwacie).
Cywilizacja popcornu już jest passé .. zanim na dobre powstała ..(?)
,, A la recherche du temps perdu ,, ( albo jakoś tak podobnie ..)
………….
„W dzisiejszych czasach maja wedlug mnie wieksze znaczenie rozmowy nad pytaniem dlaczego cywilizacje gina, „(…)”niz dlaczego powstaja:”
……………
Oba pytania sa już co najmniej spóźnione bo te „dzisiejsze czasy ” sugerują powstawanie ( powstanie ) dwóch cywilizacji – kukurydzy i soji na raz .
„Rozmowy nad pytaniem ” ;(?)
„One giną , powstają i czym ta sojowa rożni się od kukurydzianej – czego miały by dotyczyć ? Jedna ginie , druga powstaje .. , żadna mi nie pasuje a tnp miało mnie tu nie być ..
(Popcorn w sosie sojowym to strata czasu , a to nie jest cos dla aliens ..)
https://www.youtube.com/watch?v=UUGO52S_1IE
@Calvin Hobbs
Diamond tłumaczy to wyczerpaniem zasobów
olborski
10 listopada 2024 17:52
Jeśli złoża surowców na terenie rezerwatów zaczną wykorzystywać, to Indianom kasyna przestaną być niezbędne. Oczywiście zakładajac, że się od Arabów nauczą.
@olborski
Piękny ten Schubert. Z rozpędu posłuchałem kilku sonat…
Marcin Nowak
10 listopada 2024 19:50
1. Wyczerpanie zasobów = konieczność.
2. „Tymczasem znacznie lepiej odżywieni i rzadziej cierpiący głód Europejczycy…”
Ejże, in The Calamitous 14th Century? Czy może w czasach wojny 100 letniej?
Budowali statki, żeby po pieprz do Indii dopłynąć, który im do gnijącego mięsiwa był niezbędy i naokoło musieli bo im stare szlaki handlowe odcięto. Do Ameryki przez pomyłkę trafili.
Markot
Nie wiem w czyim wykonaniu słuchałeś, ale zaproponuję na bis to 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=Mjn3NW0LftI&t=11s
Również dla Olborskiego
Coś by się tam udomowić jeszcze dało, jakby się lepiej postarali:
Bizony.
Łosie.
Indyki.
…wszystko nader pożywne.
@turpin
10 listopada 2024
21:49
To raczej nie brak zywnosci ograniczyl rozwoj Indian. Powodem moglo byc „ubostwo energetyczne” np. brak wydajnego transportu na dluzsze dystanse:
„Although large-scale use of wheels did not occur in the Americas prior to European contact, numerous small wheeled artifacts, identified as children’s toys, have been found in Mexican archeological sites, some dating to approximately 1500 BCE.[37] Some argue that the primary obstacle to large-scale development of the wheel in the Americas was the absence of domesticated large animals that could be used to pull wheeled carriages.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Wheel
mfizyk
10 listopada 2024 23:22
Transport szlakami wodnymi jest tak łatwiejszy jak i bardziej efektywny. Canoe tańsze i mniej zachodu utrzymanie wymaga. Zwierze pociągowe je – duże, dużo.
@onyx
Mischa Maisky+Daria Hovora
…
Ogladajac ta mapke dla dziateczkow (przykladowa) mozna zauwazyc co, kiedy i gdzie zaszlo… Czego efektem jest ze to nie indianie…
https://www.vividmaps.com/wp-content/uploads/2018/04/History-Timeline.jpg
Kazda z kultur/ cywilizacji pozostawiala sasiadom swoje osiagniecia na ktorych budowali dalej. Co zaszlo zatem? Kiedy? Gdzie? 🙂 pzdr Seleukos
Markot
Ich album Schubert – Songs without words jest w całości bardzo piękny.
Ale kiedy napisałeś o sonatach, ja od razu pomyślalam o fortepianowych 🙂
@Calvin Hobbs
11 listopada 2024
1:20
„Transport szlakami wodnymi jest tak łatwiejszy jak i bardziej efektywny.”
Tak, ale niestety ograniczony do przybrzeza. Wiec zasoby (np. energetyczne) potrzebne do rozwoju cywilizacji sa nadal ograniczone.
O roli zasobow energetycznych w rozwoju cywilizacji tutaj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Societal_collapse#Energy_return_on_investment
@seleuk|os|
11 listopada 2024
8:20
Bardzo obrazowa mapka. Ale bez dodatkowych informacji moze prowadzic do blednych wnioskow (np. warto poczytac co stoi drobnym maczkiem na dole).
Marzy mi sie, zeby cala te wiedze o cywilizacjach zebrac, a ja przy pomocy AI „myszkowalbym” w tym zbiorze 🙂 Takie stare marzenie oswieceniowych encyklopedystow.
@Mfizyk,
zawsze jest dobrze czytac co drobnym druczkiem pisza 🙂 Nie dlatego jednak zalinkowalem mapke, jedna z wielu mozliwych. Dlaczego padaja cywilizacje (komplexowe spoleczenstwa) jest wiele teorii. Tak duzo ze az trudno znalezc wspolna (chyba). Niemniej nie to jest przedmiot, temat…
Pytanie jest „Czemu nie indianie rozstawiali po katach bialasow w Europie?” To troche inne pytanie jak zapasc komplexowych systemow. Skad mapka? Na tej mapce mozna zobaczyc dwa znaczace okresy, nazwane „Dark Age”, ktore sa niezbedne dla expansji. Zadne zdobycze cywilisacyjne „nie gina”. Fenicjanie „znikneli”, ale nikt „nie zapomnial” alfabetu i pieniedzy 🙂 To tylko przyklad.
Latwo zauwazyc Mfizyk, ktore obszary zostaly dotkniete przez „Dark Age”. Patrzac tak na upadek Cesarstwa Rzymskiego przykladowo, widac od razu i jednoznacznie jakim succesem to bylo dla dzisiatkow innych „nierzymian” 😎 Pzdr Seleukos
@seleuk|os|
11 listopada 2024
11:07
„Pytanie jest „Czemu nie indianie rozstawiali po katach bialasow w Europie?”
Mnie bardziej ciekawi pytanie „Dlaczego sobie tych mozliwosci nie stworzyli?”
Przeciez co do zasady ludy zbieracko/mysliwskie a nawet rolnicze byly „zaborcze” w sensie, ze potrzebowaly nowych terenow, jesli lokalne zrodla (zwierzyna, ziemia uprawna) sie wyczerpaly.
Nie należy zapominać o dzisiejszym Święcie Niepodległości. W wielu miejscowościach odbywają się patriotyczne uroczystości.
W samo południe telewizja będzie transmitowała obchody z Warszawy miasta bohatera zniszczonego przez niemieckich okupantów i odbudowanego w Polsce Ludowej.
Kto pierwszy z zagranicznych przywódców złożył nam życzenia z okazji Święta Niepodległości?
markot
10 listopada 2024 20:43
Chyba w 97 -ym (?) słuchałem Zimermana kiedy grał (… ? ), D.960 – I. Molto moderato , w Massey Hall (przed renowacja ).
To dość stara ale zasłużona sala , w tamtym czasie kiedy się siedziało w dalszych rzędach wyglądało to jakby grał prawie w ciemnościach a ta dość „specyficzna ” akustyka i inne troche (?) tempo niż na płycie DG robiło to razem, wrażenie .To było cos innego , niż w najlepszych słuchawkach . Wystarczyło zerknąć na 17-to letniego wtedy syna , obok.
W „spisie ” wykonawców MH Zimermana jakoś nie ma.(?)(wtedy grał tam jeszcze Haydna i Beethovena o ile pamiętam ) .
@Mfizyk,
to nie jest brak ziemi 🙂
https://www.labrujulaverde.com/en/2024/10/new-findings-during-the-extraction-of-mazarron-2-the-most-complete-ancient-vessel-found-in-the-mediterranean-sea/
pzdr Seleukos
Seleucos
Fenicjanie nie zaginęli lecz się „przekształcili „. Na Malcie mówią nieco po fenicka/punicku. Libanczycy są znani z tego, że potrafią liczyć równie dobrze jak ich południowi sąsiedzi. Pomieszali się tam ze wszystkimi: Mittani, Asyria, Aramejczycy, może Ourartu, Arabscy najeźdźcy, Krzyżowcy i dziesiątki innych. Ale tam są, te Hiramy.
Cywilizacja kundelków
https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177333,31447138,jedni-maja-piramidy-inni-koloseum-a-my-paskudne-garnki-i.html#do_w=399&do_v=1159&do_st=RS&do_sid=1728&do_a=1728&do_upid=1159_ti&do
„Czy czystość rasowa i jak najdłuższa przeszłość powinna być powodem do dumy? Nie jestem tego pewna. My jesteśmy kundelkami. Pomieszani. A do jakiej tradycji czy mitu się przypniemy, to już jest nasz wybór. Możesz wyjechać do Anglii, mieć tam dzieci i pewnie one będą się czuły po części Anglikami. Poczucie tego, z jakiej jest się kultury, kim się jest obecnie i co się po sobie zostawia, to są trzy różne opowieści. Możesz mieć polski paszport, jeździć samochodem na szwedzkich tablicach i pisać listy po islandzku. Trafiasz do ziemi z tymi rzeczami i co to o tobie mówi, jak odczytają twoje poczucie tożsamości archeolodzy przyszłości? „
Jakby tego było mało ..przeczytałem Hartmana ..
nie można komentować .. dobre i to
@seleuk|os|
11 listopada 2024
13:24
No i znowu mam pytanie DLACZEGO Fenicjanie mieli okrety? Bo mieli takie widzimisie?
Wedlug mnie okrety mieli bo:
– mogli je budowac (wiedza, kapital i sila robocza)
– bo potrzebowali okretow, aby SPROWADZAC rzeczy, ktorych u nich nie bylo a ktorych tez potrzebowali; globalny handel, czyli (teoretycznie) pokojowa ekspansja
A dlaczego Indianie NIE mieli okretow? Bo co najmniej jednego nie mieli: wiedzy, kapitalu albo sily roboczej. Nawet transportu ladowego nie rozwineli, chociaz kolo znali. Bo nie mieli zwierzat pociagowych. A innej technologii nie rozwineli. Zreszta chyba nigdzie na Swiecie nie „przeskoczono” ery zwierzat pociagowych. Chyba nawet w skan nie 😉 A jak sie Mongolom konie przydaly, to wiadomo.
No i wedlug mnie Indianie mieli tez zasadnicza przeszkoda: nie mieli potrzeby. Bo „urzadzili” sie (jak wiele innych cywilizacji) na tym poziomie technicznym co osiagneli. I to im wystarczalo (polubili co mieli). A z zewnatrz nie bylo nacisku aby sobie z jakimis problemami (np. transportu) poradzic. Niestety do czasu. Ale wtedy bylo juz za pozno 🙁
PS. Przytoczone tlumaczenie Diamonda, ze Indianie nie mogli produkowac nadwyzek zywnosci, bo mieli tylko kukurydze (na niektorych szerokosciach) nie wydaje mi sie wystarczajace. Bo np. Inkowie opanowali prawie cala okolice pasma Andow i to nie tylko dzieki ziemniakom.
PS2. Nie czytalem ksiazki „Trzeci szympans” wiec nie wiem, czy to przytoczone tlumaczenie Diamonda dobrze zrozumialem.
@Mfizyk,
nie mam pojecia co niektore kultury „przymusza” do expansji na morzu. A niektore nie. W kazdym wypadku kolonizacja fenicka nabrala kolorkow po katastrofie spowodowanej przez Ludy Morza.
Zwierzeta pociagowe to dluga historia. Dluzsza jak rolnictwo. Bo nprzyklad Jultomte jezdzi zaprzegiem reniferow 😎 Co znaczy ze pln am Indianie tez powinni jezdzic. Juz nie mowiac o psich zaprzegach. Zwierzeta udomowione wszedzie byly „pociagowe” (poza krolikami chyba).
Ja nie znam Mfizyk odpowiedzi na pytanie dlaczego Europejczycy kolonizowali Swiat. Zwalam na geny tych lobuzow Yamnaya. Pzdr Seleukos
…
https://www.theguardian.com/environment/2024/nov/11/mass-deportations-food-chain-california
🙂 Seleuk
…
Dzis ogloszono On 28 November, Mr Kristersson and Mr Tusk will hold bilateral talks. During the meeting, they will sign a new strategic partnership agreement between Sweden and Poland. The two prime ministers will then hold a joint press conference.
https://www.government.se/press-releases/2024/11/prime-minister-ulf-kristersson-to-host-nordic-baltic-summit-at-harpsund/
dobranoc, Seleuk
@olborski
Archeologia ma przed sobą ciekawą przyszłość, chociaż w mojej okolicy nie ma trudnych zagadek. Prochy ludzkie+zamek od polara He-l-ly Ha-n-sen+kluczyki od Su-ba-ru = góral szwajcarski 😎
Les téosintes sont des graminées endémiques du Mexique appartenant à la même espèce que le maïs. La présence de populations de téosintes a été signalée dans des champs de maïs en France et en Espagne. Cette adventice (ou « mauvaise herbe ») exige une vigilance particulière car elle peut provoquer jusqu’à 50 % de perte de rendement. Des chercheurs d’INRAE, du CNRS et de l’IRD ont étudié les caractéristiques génétiques des téosintes présentes en France. Ils ont mis en évidence des échanges génétiques avec des variétés de maïs cultivées en Europe qui ont permis aux téosintes d’acquérir une précocité de floraison, ainsi qu’une résistance à des herbicides. Cette étude souligne que des échanges génétiques avec une culture apparentée peuvent permettre l’adaptation rapide d’une espèce exotique introduite et son établissement comme adventice des cultures. Elle invite à ne pas sous-estimer les processus d’évolution génétique dans l’évaluation du risque de naturalisation des espèces exotiques.
Publié le 29 avril 2021
Bosak na prezydenta czy prezydent na bosaka?
mfizyk
11 listopada 2024 9:43
Transport wodny ograniczony do przybrzeża…
Przybrzeża czego? Missouri, Mississippi, Yukon, Rio Grande? Jeśli mnie pamięć nie myli w samym USA jest blisko 40 wielkich rzek, a dorzecze Amazon obejmuje znakomitą większość Ameryki południowej. Oprócz tego Great Lakes. Osiedla wzdłuż szlaków wodnych były.
Zwierze pociągowe jest czy też go nie ma, koło bez dróg na nic. A drogi potrzebne gdy się takowe regularnie używa, znaczy coś w większych ilościach po takowych transportuje.
Zwierząt pociągowych Indianie nie mieli ponieważ nie używali pługa – patykiem w rodzaju motyki ziemię dłubiąc plantowali co im potrzebne było. Gdyby im wpadło do głowy rolę orać, ihkwewa by nie wystarczyła.
Inaczej mówiąc, wyższość białoskórych polegała na tym, iż im więcej i szybciej do głowy wpadało – pług, koło, zwierzę pociągowe, organizacja plemienna, budynki, wymiana towarowa, you name it.
“Twist in my sobriety@
Tanita Tikaram
https://youtu.be/n5TPKrBceNQ?feature=shared
Dla zainteresowanych,
Adam Kinzinger
November 8, 2024
“No, I am absolutely not afraid of Trump”
https://adamkinzinger.substack.com/p/no-im-absolutely-not-afraid-of-trump
“Cowards like Trump have no real strength”
Adam Kinzinger
@Orca,
ja mysle ze Trump zmieni bardzo duzo w swiecie. Czy to znak sily czy slabosci to mozna dysskutowac Orca. Zmiany beda. Dla Ciebie Orca i Twoich sasiadow inne niz dla mnie. Ja mam nadzieje (i nie tylko) ze wybor Donalda Fryzury przez Was, Amerykanow, przyspieszy integracje Europy. Jak rowniez Orca integracje Nordyckich Stanow Zjednoczonych (United States of Norden) 😎 To ostatnie Orca, United States of Norden, z cala pewnoscia. Pzdr Seleukos
@Calvin Hobbs
12 listopada 2024
5:00
„…koło bez dróg na nic.”
A osadnicy w drodze na Zachod swietnie sobie bez drog radzili 🙂
„Inaczej mówiąc, wyższość białoskórych polegała na tym, iż im więcej i szybciej do głowy wpadało…”
Watpie. Bo np. jak tylko konie sie w Ameryce pokazala, to Indianie potrafili je swietnie wykorzystac.
I jeszcze jedna zagwozdka. Wikingowie skolonizowali Islandie, Grenlandie a z Ameryka Polnocna sobie nie poradzili, chociaz probowali, Dlaczego? Nie wiem.
Na dodatek Grenlandie musieli po kilkuset latach opuscic (z powodu gorszego klimatu). A Eskimosi nie. Bo byli lepiej dostosowani. A Wikingowie nie mogli czy nie chcieli sie od nich nauczyc (przynajmniej nie znaleziono sladow takiej nauki). Sami tez na gorszy klimat nic nowego nie wymyslili. Wiec gdzie tu intelektualna wyzszosc bialych?
@Mfizyk,
poniewaz jestes zainteresowany „dlaczego?” 🙂 to w moim pojeciu, najpelniejszy krotki opis.
https://www.science.org/content/article/why-did-greenland-s-vikings-disappear
Z malym dodatkiem… „Czarna smierc” zmniejszyla ludnosc Europy w niektorych obszarach do 60%. Ziemia (rolnicza) pozostala, wolna 🙂 Czekala chetnych
pzdr Seleukos
@Mfizyk,
„z Ameryka Polnocna sobie nie poradzili, chociaz probowali, Dlaczego?” 😀 Bo „proby” w innych czesciach Europy dawaly wielokrotnie wieksze zyski i mniejszym wysilkiem 😀 pzdr Seleukos
@mfizyk
Na dodatek Grenlandie musieli po kilkuset latach opuscic (z powodu gorszego klimatu). A Eskimosi nie. Bo byli lepiej dostosowani.
Popatrz sobie na wzrost inuitów i wikingów i porównaj potrzeby mieszkaniowe.
Wikingowie się nie skurczyli do rozmiarów eskimosa, poza tym pewnie nie pasowała im grenlandzka kuchnia. Znali przecież już inną.
Ich osady na Grenlandii powstały na wybrzeżu, które wraz ze zmianą klimatu (mała epoka lodowcowa) i rosnącego lądolodu było coraz bardziej narażone na powodzie, ludziom kończyły się zasoby, zaczęły konflikty, stąd decyzja była jasna: na południe!
@seleuk|os|
11 listopada 2024
18:33
@Mfizyk,
„nie mam pojecia co niektore kultury „przymusza” do expansji na morzu.”
Bida z nędzą i brak dostępu do bogactw lądowych. Tacy np. Wikingowie mieli dostęp do morza z jednej strony i skalistych wertepów z drugiej. Kiedy się przekonali, że z kamienia nijak się nic nie wyciśnie, wybrali morze, a raczej zamorze z zamieszkującymi je ludami, z których udawało się im coś wycisnąć przy pomocy właściwym im metod. Skandynawom ten nawyk pozostał gdzies tak do czasów Potopu. Później, postęp techniczny sprawił, że nauczyli się wyciskać na dużą skalę żelazo z kamieni, więc się trochę uspokoili. No ale czym skorupka za młodu…, a historia lubi się powtarzać, znowu rzucają się za morze zbierać ruskie kamienie dla zamorskich jankesów, ktorzy już wydłubali wszystko, co się da z obu Ameryk i szukają szczęścia za morzami.
@seleuk|os|
12 listopada 2024
11:08
Dzieki za linka. Bardzo ciekawe! Teraz przypomina mi sie, ze na ARTE byl film na ten temat.
Wikingowie z Grenlandii mieli szczescie gdzie wracac 🙂
@markot
12 listopada 2024
13:08
Wzrost jako powod? Dla mnie malo prawdopodobne.
Polecam artykul Seleukos. Jest krotszy niz film na ARTE 😉
@mfizyk
Wiking w igloo, wyobrażasz to sobie? Żartuję trochę, ale wzrost i postura to też zapotrzebowanie na energię i odzież etc. Nie dla wszystkich starczy…
Oni mieli dokąd wracać, więc motywacja do pozostania i dostosowania się do eskimoskiego życia była raczej słaba, a południe Europy o wiele atrakcyjniejsze.
@Szanowni,
tylko bez klotni 🙂 Waznym bardzo, moze najwazniejszym powodem opuszczenia Grenlandii przez Skandynawow bylo zastapienie w Europie KLOW MORSA, klami slonia 🙂 Export ten, grenlandzki, byl bardzo dochodowy. Pozwalal na import, przed wszystkim drewna okretowego. Tak Islandia, jak Grenlandia sa calkowicie pozbawione tego budulca (materialu). Ktory jest podstawowy dla thalassokracji. Odleglosc do najblizszego zrodla (Norwegia) jest kolo 3000km 🙂 Morzem, to nie byle co, dla 6tys populacji…
Jeden z najwczesniejszych europejskich „wielkich piecow” jest tu, w Lapphyttan. Technologie „wielkopiecowa” cechuje ciaglosc produkcji. Bez wygaszania pieca, wiele lat.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Lapphyttan
Sosny masztowe exportowano do Europy (Hanza), jak rowniez pierwszy masowy produkt chemiczny, dziegec i smola drzewna (tez potrzebne do budowy okretow). Dziegec/ smole z kolei, produkowano z pienkow scietych sosen szkutniczych (w zimie), a drugim produktem z tych pienkow, byl wegiel drzewny, potrzebny wlasnie w Lapphyttan (miedzy innymi) 🙂 Tu o dziegciu skandynawskim
https://en.wikipedia.org/wiki/Pine_tar
W sumie razem… Nie musieli mieszkac na Grenlandii. Pzdr Seleukos
…
Tu jest jak produkowano wegiel drzewny, smole i dziegec. Po polsku mielerz, po szwedzku kolmila
https://en.wikipedia.org/wiki/Charcoal_pile
pzdr Seleuk
mfizyk
12 listopada 2024 10:04
Z osadnikami to gruba przesada. To nie osadnicy skolonizowali Kalifornię i Zachodnie wybrzeże. Clark i Lewiś takoż wzdłuż rzek do Oceanu dotarli. Naogół dobrze bywa zapoznać się z historią USA zanim zacznie się o nim pisać. Konie na kontynencie amerykańskim były, ale wyginęły na długo przedtem zanim biali tam dotarli. Cytowany przykład dowodzi jedynie Indians sami nie potrafili, musieli się od białych nauczyć. Z Eskimosmi jescze gorzej – nie potrafili się od Vikingów niczego nauczyć, w starych nawykach trwali.
Białym więcej i szybciej do głowy wpadało co tak, a co nie.
Sele 7:13
Na razie liżemy rany jak powiedział Adam K.
Wroce do tematu co cywilizacje „przymusza” do ekspansji.
Wydaje mi sie, ze to jest „odwieczny” proces produkcji nadmiaru (potomkow, dobr, wiedzy a nawet marzen). I akumulacji tego nadmiaru. To prowadzi automatycznie do wszelkiego rodzaju ekspansji (nie tylko czasowej czy przestrzennej).
To jest ten sam proces, ktory napedza ewolucje. Np. bakterie MUSZA sie rozmazac. Czyli najpierw akumulowac bialka, cukry itd. W ten sosob automatycznie ekspanduja az do fizycznych granic. I przy okazji akumuluja wiedza w DNA.
Skad sie wzial ten proces produkcji nadmiaru i akumulacji? Mozliwe, ze powstal przez przypadek. Ale juz nie zwinal sie, bo dalej juz sam sie napedza. I jest skuteczny. Jedyne co takiemu procesowi zagraza to wyczerpanie sie zasobow. Bo wtedy nie ma ani nadprodukcji ani akumulacji.
Cywilizacje potrzebuja roznych zasobow: energii, materialow, wiedzy, zasobow intelektualnych, psychologicznych i, i, i … Wiec jezeli nie zaspokoja tych potrzeb (np. przez ekspansje) moga popasc w stagnacje (steady state) a nawet w regres.
Cywilizacje moga byc tez zagrozone przez zla akumulacje (np. smieci czy CO2). Albo przez zewnetrzne zagrozenia. Ale jak nas uczy ewolucja sam PROCES produkcji nadmiaru i akumulacji NIE jest zagrozony 🙂
@Orca,
tu troszke, jak powstaja Nordyckie Stany Zjednoczone (N5 i NB8)
https://www.government.se/government-policy/n5-and-nb8–nordic-and-nordic-baltic-cooperation-on-foreign-and-security-policy/
pzdr Sele/uk 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_countries#/media/File:Nordic_countries_orthographic.svg
Calvin,
Oboje mieszkamy na terenach przez które przeszli Lewis and Clark i oboje duzo wiemy na temat tej ekspedycji.
Kiedy ekspedycja przekroczyła continental divide nawigacja lodzi była łatwiejsza. Lodzie płynęły z prądem rzek w kierunku oceanu aż do Columbia River, miejsce gdzie Clark napisał w pamiętniku słynne słowa “Ocean in view. Oh the joy.”
Zaraz na blogu zacznie się poprawianie przez ekspertów.
…
Tak wyglada najaktualniejsze zestawienie postepow krajow/ kandydatow, ktore chca byc czlonkami Unii Europejskiej. Niestety po szwedzku (nie mam zamiaru tlumaczyc, sorry). Ale sa obrazki/ slupki (co mowia wiecej jak… 🙂 )
https://www.europaportalen.se/2024/11/kandidatlandernas-vag-till-eu-medlemskap
pzdr Seleukos
Nie zgadzam sie z tezami pana Marcina Nowaka
Informacja jest podstawa rozwoju czlowieka. Analfabeci z Australi czy Ameryki nie mieli szans w konfrontacji z Eurazjatami. Mezopotamia to nie tylko rewolucja agrarna ale przede wszystkim rewolucja informatyczna w postaci pisma i arytmetyki.
Orca
12 listopada 2024
6:35
Dla zainteresowanych,
Adam Kinzinger
November 8, 2024
“No, I am absolutely not afraid of Trump”
Vox populi vox dei.
Przestan histeryzowac.
Z telewizora
Wartości zachodnie: grecka filozofia, rzymskie prawo, religia chrześcijańska.
Wojska okupacyjne w Europie pilnują amerykańskich interesów, szczególnie w Niemczech. Stąd kryzys niemieckiego rządu.
Ramstein okazuje się centrum władzy na naszym kontynencie.
Orca
12 listopada 2024 16:38
Jest co lizać. Dems dostali drubbing jak nigdy przedtem. O kogo dostali tu można zobaczyć https://pbs.twimg.com/media/Gb0FUkWXoB4meHD?format=jpg&name=900×900.
Wczoraj okazja była weteranów posłuchać co na ten temat myślą. Niczego dobrego po Złotowłosym się nie spodziewają – douche-bag, ale od Kamala lepszy.
Co do Kizinger to Sławomarny cadyk z Koziej Wólki, jak zwykle, spin tu wstawia. Kizinger powiada: „Tramp depends on fear, builds his whole image around being ‘strong,’ ‘tough,’ a supposed champion of the ‘common man’, “But strength doesn’t come from endless bullying, degrading insults, or an ability to throw temper tantrums every time he doesn’t get his way. That’s not strength; it’s weakness.”
“Mean posts on his social media platform? Outrageous nicknames? Maybe a mob of his most ardent supporters trying to intimidate me or my family? Been there, seen it. And I’m still here. Trump’s tactics are predictable, tired, and, frankly, more sad than threatening.” To czego mam się bać?
Calvin Hobbs
12 listopada 2024
19:22
no, no, no z Koziej Wolki to jest calwinista hobbysta
Calvin,
Czytałam ten felieton by AK. Jest już następny.
You have to subscribe. Po polsku: subskrybować. Tak piszą w polityka.pl
Szczery aż do bólu był Radosław Sikorski w rozmowie z Moniką Olejnik (TVN24)
Tradycją świecką w Polsce powinna być żydowska żona u boku polskiego prezydenta. Ta odważna wypowiedź może przysporzyć Sikorskiemu głosów we własnym obozie, ale nie wiadomo jak się zachowają wyborcy.
Załóżmy jednak, że zostanie kandydatem KO na prezydenta. Chciałbym wiedzieć czy rozbierze Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, czy się z tego pomysłu wycofa. Po drugie czy doprowadzi do ekshumacji polskich ofiar ukraińskiego ludobójstwa na polskich Kresach. Po trzecie czy dalej będzie zadłużał Polskę kupując broń.
PS. Dzisiaj w telewizji po raz pierwszy usłyszałem, że rząd poza budżetem wydaje setki miliardów złotych co grozi wielkimi konsekwencjami
@Ls42,
na dobranoc i na pocieszenie Tobie 🙂 Ukraina probuje zarejestrowac znak towarowy w EUIPO (European Union Intellectual Property Office). Jest to zwiazane z atakiem ruskim na Wyspe Wezy (to ta wyspa na ktorej Akilles zostal pochowany/ spalony) w roku 2022. Ukrainski znak towarowy brzmi (project)
„Russkij vojennyj korabl, idi na chuj!”
Jutro (sroda) ma byc decysja. Ale chyba nic z tego nie bedzie, stad moje pocieszenie Ciebie. Jedna profesor od wlasnosci intelektualnej Eleonora Rosati, mowi ze wulgarnosci i wyrazen politycznych nie mozna rejestrowac.
dobranoc, Seleuk
@seleuk/os/
Po starej znajomości tylko przypominam, że wszyscy Ziemianie to moi przyjaciele.
Dlatego nie widzę różnic między Rosjanami i Ukraińcami i nie rozumiem jak ci obywatele żyjący tyle lat w Związku Radzieckim mogą ze sobą walczyć na śmierć i życie.
Po co ta cała Solidarność, jak zaledwie po 25 latach zostaliśmy wmanewrowani w wojnę. Zamiast pokojowego rozwoju i przyjaźni mamy w Europie rozwój amerykańskich baz i to na życzenie własnych polityków.
Jutro ma zostać otwarta baza w Radzikowie i to jest podobno wielkie osiągnięcie i sukces polskiego rządu. A złotówka leci w dół na łeb i szyję
@Calvin Hobbs
12 listopada 2024
16:32
O Kaliforni nic nie wspominalem.
Ale tak, kolonizacja polnocnej Ameryki Polnocnej rozpoczela sie od rzek (np. Hudson Company). Ale jak to bylo z kolonizacja Great Plains? Tam nie obylo sie bez taborow. Masz racje, dobrze jest znac cala prawde 😉
https://www.gcsehistory.com/faq/greatplains_settlement1850.html
Amerykanskie konie wymarly podobno 5-6-tys. lat temu. Egipcjanie zaczeli ich uzywac najwczesniej 5 tys. lat temu. Grecy chyba pozniej. Wiec moze Indianom zabraklo po prostu czasu je udomowic? Czy Indianie np. na Great Plains opierali sie na europejskich wzorcach tez nie wiadomo:
https://new-nsf-gov.translate.goog/science-matters/horses-part-indigenous-cultures-longer-western?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=de&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=rq
PS. „Białym więcej i szybciej do głowy wpadało co tak, a co nie.”
Moze, ale podstaw genetycznych do tego nie ma. Ze zacytuje ze wstepniaka:
” Istotnie, jeśli wylosujemy pewną próbkę osób o skórze czarnej (nie tworzą żadnej rasy, gdyż cechują się większą zmiennością genetyczną niż wszyscy pozostali) i białej, ci drudzy uzyskają w testach badających inteligencję lepsze wyniki. Nie oznacza to w żadnym razie rzeczywistych różnic możliwości. Widać tylko, jak bardzo właściwa metodologia ważna jest dla wyciągania wniosków. Gorsze wyniki osób czarnoskórych wynikają bowiem nie z uwarunkowań genetycznych, ale z przeciętnie gorszych warunków edukacyjnych, a często także gorszego odżywienia. Jeśli weźmiemy osoby czarnoskóre i białoskóre, które dorastały w tych samych warunkach i miały takie same możliwości edukacyjne, nie stwierdza się żadnych różnic.”
Zakladajac, ze nasza zachodnia cywilizacja zaczela sie w Grecji, to trwa dopiero ca. 3 tys. lat. Tyle co trwala np. Egipska. Wiec chyba czas to wszystko spiep…c 🙁
https://www.vividmaps.com/wp-content/uploads/2018/04/History-Timeline.jpg
mfizyk
12 listopada 2024 21:29
„Jeśli weźmiemy osoby czarnoskóre i białoskóre, które dorastały w tych samych warunkach…”
To jest completnie out of whack. Każdy kolor skóry dorastał w stworzonych przez siebie warunkach.
Polski antysemityzm tym razen nie w wykonaniu kalwinisty hobbysty
„Atmosferę w studiu zmieniło pytanie o to, czy pochodzenie Anne Applebaum nie może być dla jej męża problemem w prawyborach. Na dowód Monika Olejnik zwróciła uwagę na słowa dziennikarza „Tygodnika Powszechnego”, który sugerował, że dla członków KO może to być istotna kwestia.”
@Calvin Hobbs
12 listopada 2024
23:39
To jak to jest? Inteligencja stworzyla warunki/otocznie, czy warunki/otoczenie stworzyly inteligencje?
„Na razie liżemy rany jak powiedział Adam K.”
Orca,
Te rany są jak najbardziej zasłuzone. Jako wyborca mojego wyimaginowanego Centrum, w tym roku miałem jedyny cel – głosować przeciwko kandydaturze DT.
Od maja tego roku przestałem dawać jałmużnę dla DNC, czując, że za kurtyną dzieje się coś brzydkiego. Awaryjna oraz mocno spóźniona podmianka kandydatów została przeprowadzona bez primaries, w iście ruskim stylu, bez minimalnego wysiłku zrobienia choćby symbolicznego sondażu wśród elektoratu PD.
Pociągający sznurkami koledzy z DNC udowodnili, że maluczkich maja serdecznie w d.pie, do ostatniej minuty ukrywając poważne problemy zdrowotne Bidena. Nawet Jill, osoba ponoć o zdrowych zmysłach dołączyła do chóru kłamczuchów.
No i mamy na tronie imbecyla (jak to by powiedziała pani Mullerowa).
Aka.cia
Powodzenia
Calvin,
Przejrzałam substack prowadzony przez A.K.
Jest tam dużo ciekawych materiałów w różnych formatach.
Na Leaderboard LTC Vindman poleca substack by A.K.
aka.cia
13 listopada 2024 1:24
„Pociągający sznurkami koledzy z DNC udowodnili, że maluczkich maja serdecznie w d.pie, ”
To jest standartowe modus operandi Dems od czasów Billa cwaniaczka. Trzeba przyznać jak nigdy dotąd udało się tym zadufkom tak kraj w konia zrobić. Co gorsza bezkarnie im to ujdzie.
mfizyk
13 listopada 2024 0:35
Otoczenie nic nie „tworzy”, jedynie sprzyja powstaniu. Inteligencja tworzy. Rozejrzyj się wokół siebie. Co z tego co masz w domu i w garażu otoczenie „stworzyło”?
Porównywania materiałów genetycznych, z których każdy gotuje się we własnym sosie nie należy mieszać z porównywaniem tychże gotujących się w tym samym sosie.
@Ls42,
„…nie widzę różnic między Rosjanami i Ukraińcami i nie rozumiem jak ci obywatele żyjący tyle lat w Związku Radzieckim mogą ze sobą walczyć na śmierć i życie” 🙄
To wlasnie jest zasadnicza przyczyna. Doswiadczenia wspolnego zamieszkania z lobuzami. Stad chec rozwodu…
@Calvin Hobbs, @Mfizyk,
osiagniecia cywilizacyjne nie przepadaja. Sa przenoszone na innych/ inne. Do czego potrzeba „katastrofy/ zamiszania”. Ta transformacja osiagniec jest najprawdopodobniej przez memy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Memetyka
Bardzo rozgaleziona siec osobistych kontaktow z epoki bronzu, nie zostala zapomniana. Wszystkie osiagniecia przeszly na nastepne czasy, dokladajac swoje wlasne. Najwiekszy wynalazek czlowieka, umiejetnosc wywolania ognia, nigdy nie zostal „zagubiony/ zapomniany”. Choc nie homo sapiens wynalazl. Czy umiejetnosc uzycia „narzedzi” (typ piesciak)…
https://en.wikipedia.org/wiki/Control_of_fire_by_early_humans
Pzdr Seleukos
@@Calvin, Mfizyk,
mysle ze stwierdzenie „Wiążą się z rewolucją neolityczną, tj. powstaniem rolnictwa jakieś 10 tys. lat temu w obszarze tzw. żyznego półksiężyca w dzisiejszej Mezopotamii” jest bledne. Pomimo „wad” kukurydzy 🙂 Sama idea, zasadzic zeby zebrac plon, nie jest „wynalazkiem” z okolic Anatolii/Mezopotamii.
Ciesnina Beringa zostala zamknieta kolo 50000 lat wstecz.
Tak samo jest z wynalazkami jak atlatl czy budowy pagorkow sztucznych (piramid). Tylko dalem przyklady. Pismo i kalendarz rowniez… Wszystkie sa konsekwencja wczesniejszych osiagniec… pzdr Seleuk
Nie uważacie szanowni, że to wszystko idzie za szybko? Dopiero przedwczoraj obchodziliśmy radosną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, już wczoraj było krótkie spięcie na linii Monika Olejnik (TVN24) – Radosław Sikorski (minister spraw zagranicznych).
Pani Monika gwiazda telewizji wieczornej nieopatrznie zapytała ministra, który chce być prezydentem, w wiadomej sprawie rodzinnej i się rozpętało. Minister bez pożegnania opuścił telewizyjne studio. Wszyscy koledzy ministra, a nawet konkurent w prawyborach podnoszą teraz ministra na duchu, ale mleko się rozlało i co zrobią partyjni koledzy?
Dołożą do beczki łyżkę dziegdziu, czy będą próbowali ominąć ten palący problem?
Tu nie ma co owijać w bawełnę. Jan Hartman napisał, że wszyscy jesteśmy Żydami, tylko niektórzy jeszcze o tym nie wiedzą. Ostatecznie jesteśmy dziećmi jednego Boga, więc w czym problem.
Na mnie też mówili koledzy w szkole „ty Żydzie” i co?
Teraz mogę być Polakiem, albo Rosjaninem, a co mi to szkodzi
Pogadać z przyjacielem , po starej znajomości ..
…………
„Po starej znajomości tylko przypominam, że wszyscy Ziemianie to moi przyjaciele.
Dlatego nie widzę różnic między Rosjanami i Ukraińcami i nie rozumiem jak ci obywatele żyjący tyle lat w Związku Radzieckim mogą ze sobą walczyć na śmierć i życie. ”
……………..
Pogadać z przyjacielem , po starej znajomości .. najlepiej jest kiedy on już jest tak stary , ze nie słyszy .. , wtedy gadamy ze soba i żaden psychiatra nie jest potrzebny bo nie da rady .
Kobiety maja lepszy bo nie zawodny sposób , obywają się bez gadania i zadawania głupich pytań ..( nie wszystkie)
Po starej znajomości .. nie .. a tnp , rozumiem dlaczego stary znajomy zapytany przez Churchilla o rozkułaczenie itd ; (Wielki Głód , Gulag , itp )
– Ile was to kosztowało ?
odpowiedział
– piecdziesiat milionow ..
…………..
„asr51
2 godziny temu
Ryksum beksum wstyd aby dorosła kobieta bez przetrwy ryczała z byle powodu , może czas dać sobie spokoj skoro take bzdety jak przegrany mecz wprawia ją w histerię to również potwierdza tezę zawartą w książce napisanej przez wybitnych psychiatrów ” 50 mitów w psychiatri” , te wszystkie terapie są nie wiele warte lepiej pogadać z przyjacielem. ”
pis . org.
@@Calvin Hobbs
13 listopada 2024
5:32
Piszesz:
„Każdy kolor skóry dorastał w stworzonych przez siebie warunkach.”
i
„Otoczenie nic nie „tworzy”, jedynie sprzyja powstaniu” (domyslam sie, ze inteligencji)
Generalnie:
„The scientific consensus is that there is no evidence for a genetic component behind IQ differences between racial groups
…
Archaeological evidence does not support claims by Rushton and others that black people’s cognitive ability was inferior to white people’s during prehistoric times.[182]”
https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence#Research_into_possible_genetic_factors
Otoczenie ma najwiekszy wplyw na IQ wsrod dzieci:
„Environment and intelligence research investigates the impact of environment on intelligence. This is one of the most important factors in understanding human group differences in IQ test scores and other measures of cognitive ability. It is estimated that genes contribute about 20–40% of the variance in intelligence in childhood and about 80% in adulthood. Thus the environment and its interaction with genes account for a high proportion of the variation in intelligence seen in groups of young children, and for a small proportion of the variation observed in groups of mature adults. Historically, there has been great interest in the field of intelligence research to determine environmental influences on the development of cognitive functioning, in particular, fluid intelligence, as defined by its stabilization at 16 years of age. Despite the fact that intelligence stabilizes in early adulthood it is thought that genetic factors come to play more of a role in our intelligence during middle and old age and that the importance of the environment dissipates.[1]”
https://en.wikipedia.org/wiki/Environment_and_intelligence
Indianskie dzieci dostaly od bialych nowe otoczenie. Wiec sa teraz tak samo inteligentni jak biali czy nie?
Jeszcze troche (dla mnie) ciekawych info o IQ:
1. IQ wedlug panstw:
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
„No dependence on skin color
None of the studies here conclude that a particular geographic ancestry influences the intelligence quotient. In some cases, differences within population groups were found (e.g., in Basil: Blacks 71, Mulatto 81, Whites 95, Japanese 99), but all differences could be attributed to their origin, level of education, or other factors.
In 2006, Donald Templera and Hiroko Arikawab found a connection between increasing skin pigmentation and a decreasing IQ. Even this was not attributable to skin color because pigmentation grade is climatically conditioned. The observations were also made within the same groups of other populationa, e.g., Caucasians.”
2. Warto tez wiedziec jak duzy jest rozrzut IQ w danej populacji:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient#/media/File:IQ_distribution.svg
Czy roznica w srednim IQ (np. 100 i 115) moze miec wplyw na rozwoj cywilizacji?
3. Przyrost IQ w dekadach od 1950 jest najwiekszy w Azji i Amerykach (obu?). W innych regionach byl bardzo podobny
https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect#/media/File:Flynn-–-World-Regions.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect#IQ_group_differences
4. Skad sie ten przyrost bierze?
https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect#Proposed_explanations
Z powodu „sztucznej glupoty” musialem rozbic moj wpis 🙁
Kolor skory nic nie tworzy .. ?
…………
„Brak zależności od koloru
skóry Żadne z badań nie stwierdza, że określone pochodzenie geograficzne wpływa na iloraz inteligencji.
…………….
„gadacz
12.11.2024, 15:02
Trump ogląda TV i siedzi na Twitterze (lub na swojej wlasnej platformie o podobnym charakterze). Trump nic nie czyta, ani książek ani czasopism, z czego jest nawet dumny. Trump słyszał o magazynie Atlantic, w którym pisze Applebaum bo od kogoś usłyszał o jego istnieniu. Z cala pewnością nie czyta ani tego ani innego czasopisma. Trump prawdopodobnie nie ma zielonego pojęcia kim jest pani Applebaum. Trumpowi nieustanie mylą sie nazwiska, osoby, imiona i to kim ludzie sa. Dlaczego? Ano dlatego, ze ma to wszystko gleboko w doopie. W pierwszej kadencji Trump spotkał sie z przedstawicielami techo-biznesu. Był tam Tim Cook, CEO Apple’a. Trump zwracając sie do niego powiedział, ze dziekuje panu „Tim Apple” za przybycie na spotkanie.
Trump, którego fascynuje tyrania, potraktowałby porównanie go do Hitlera labo Stalina jako komplement. „
„TEREN WOJSKOWY
WSTĘP WZBRONIONY”
Takie tablice (widoczne na telewizyjnym ekranie) zawisły na ogrodzeniu amerykańskiej bazy w Radzikowie.
Zamknięty teren można obchodzić z daleka.
PS. Po uroczystym otwarciu bazy uczestnicy zostali zaproszeni na obiad. Jeśli dobrze widziałem impreza odbyła się poza terenem bazy. Amerykanie są ostrożni
Uśmiechnięci Joe Biden i Donald Trump przy kominku w Białym Domu.
Joe niedługo będzie na emeryturze i ma się z czego cieszyć. Donald jeszcze nie musi się martwić.
Chyba po raz pierwszy od dawna USA nie prowadzi otwartej wojny i nie naraża własnych żołnierzy.
Prezydent i prezydent elekt mogą zatem rozmawiać o wydarzeniach sportowych i kulturalnych, nie zawracając sobie głowy cudzymi kłopotami.
Jesienią i zimą przyjemnie jest siedzieć przy rozgrzanym kominku
PS. Na okładce tygodnika POLITYKA Donald Trump wskazuje palcem na każdego czytelnika, a redakcja zamieściła pod zdjęciem elekta pytanie „NO I CO TERAZ?”
bad apple
„CIA official Asif William Rahman was arrested by the FBI in Cambodia on Tuesday and charged with disclosing classified documents allegedly showing Israel’s retaliation plans against Iran, the New York Times reported on Wednesday. He was brought to a federal court in Guam to face charges.”
@seleuk /os/
Znak towarowy powinien określać towar i jego cechy.
No i po sprawie jak określił sąd oddalając wniosek o rejestrację.
W tej wojnie wymiana uprzejmości się zdarza przy wymianie jeńców wojennych, o czym się mówiło, ale ostatnio coraz rzadziej.
Postuluję zakończyć wojny i pokojowo przygotować się do świąt Bożego Narodzenia
PS. Szymon Hołownia przed chwilą w Jędrzejowie ogłosił, że będzie startował w wyborach na prezydenta Polski.
Dostał oklaski!
Chce być niezależnym prezydentem!
mfizyk
13 listopada 2024 13:10
Nie mam ochoty z Tobą jak ze śłepym o kolorach dyskutować. Sosna i buk mogą z tego samego hektara lasu inaczej się w kominku palą. Podobnie powodzenie w polowaniu na bizony i w uprawianiu roli w dolinie Nilu wymagają myślenia różnego rodzaju. Moim zdaniem, w obu przypadkach, dynamika zmian otoczenia rozwija poziom i jakość tego myślenia rozwija – survival of the fittest. Dalej to już według zasady „Usus est magister optimus”. To „usus” przychodzi z pomocą w działania w nowym, odmiennym środowisku, wciąż pod batutą kto lepiej i szybciej potrafi. Tu masz do wyboru: przyjąć, iż człowiek dziedziczy nie tylko kolor skóry, albo też, że jedynie kolor skóry. Mam wrażenie, że gdybyś w równie, pod każdym względem, zróżnicowanym otoczeniu wyrastał, w więszej ilości kompletnie różnych środowisk musiał dawać sobie radę, inaczej byś to czemu tu wyraz daję rozumiał. Zbiór własnych doswiadczeń życiowych wpływa na to kto jaka wagę do „uznanych” autorytetów przywiazuje i za alpha i omega takowe mając a priori ich wyższość intelektualną uznaje wzdragając się własnym intelektem posługiwać.
https://www.popularmechanics.com/science/a61616337/atom-by-atom-wonder-material-electronics-innovation/
@Calvin Hobbs
13 listopada 2024
18:44
„Zbiór własnych doswiadczeń życiowych wpływa na to kto jaka wagę do „uznanych” autorytetów przywiazuje i za alpha i omega takowe mając a priori ich wyższość intelektualną uznaje wzdragając się własnym intelektem posługiwać.”
Czyli co? Badania badaniami a ty wiesz swoje (lepiej?) 🙁
mfizyk
13 listopada 2024 20:26
Myślałem wiesz co po polsku „wzdragać się” znaczy. Do „badań” nie należy podchodzić bezkrytycznie. Swiat nie był takim jakim go Herodot opisywał, a nasza galaktyka taką jak KK nauczał. Masz do wyboru: przyjąć, iż człowiek dziedziczy nie tylko kolor skóry, albo też, że jedynie kolor skóry. To nie to samo co który kolor lepszy.
Antropocentrycznosc
Mamy z nia problem. Wiekszosc wpisow to potwierdza. Trudno przychodzi nam akceptacja naszej niewiedzy. Zamienilismy boga na nauke w ktora wierzymy a ona ciagle sie zmienia. Nie ma limitow poznania ale intuicja podpowiada ze nie wszystko jest do zrozumienia. Ani bog ani nauka nie sa w stanie nas zadowolic. Walimy wiec w klawiature to co nam kwantowa siwdomosc przyniesie do glowy i ciagle glowimy sie nad tym. Iluzorycznym momentem wytchnienia jest zamroczenie alkoholowe ktorego nie polecam.
@Calvin Hobbs
13 listopada 2024
20:57
Jasne, ze moga byc (i beda) nastepne badania, a wnioski i teorie sie zmienia. Ale watpie zeby diametralnie. Za to wiedza o genetycznych uwarunkowaniach ludzi, spolecznosci a nawet cywilizacji sie w przyszlosci powiekszy.
No dobra, teraz z innej beczki.
Co wiesz i myslisz o nowym szefie Pentagonu? Jakich znaczacych zmian dla US Army oczekujesz?
Putin Musk and Trump
What do they have in common?
Noooo, really?
https://apnews.com/article/musk-putin-x-trump-tesla-election-russia-9cecb7cb0f23ccce49336771280ae179
mfizyk
13 listopada 2024 22:00
Szczerze mówiąc nic o nim nie wiem i niczego dobrego po nim nie spodziewam. Jaki pan taki kram.
mfizyk,
duzo Ciebie, za duzo na, dwoch, o ktorych wiem, blogach.
I te znaki ciagle zapytania…nie wiem, czy z glodu wiedzy, czy zeby sie czepiac.
Sprobuj sobie sam odpowiadac czasem, nie badz blogowa meczydupa. Bo od jakiegos czasu stales sie taka/takim, sorry. Mialem kiedys takiego kolege w szkole.
Sorry mfizyk, jestes madry gosc ale, prosze, znaj proporcjum.
markot w podrozach, ahasverus w winnej piwnicy pewnie, i taka tu gadka.
A panie, gdziez one, bez pan ckno jakos.
Ktoryz to juz raz, to arcydzielo, sprzed 50 lat.
https://youtu.be/T3qDGChRDDY?si=YoJeCowlvq4C1t1g
Ja tez potrafie nudzic.
Urwalo chyba be, kody, my bad, poprawka:
https://youtu.be/dm-y_9Vm4Wg?si=Iv-kw2NYROtintgY
Bez kody…
Polacy w większości są Słowianami, a zatem bliżej nam do Białorusi i Rosji niż do Izraela i USA.
Niestety siedzimy w kieszeni u Amerykanów co jest winą wszystkich rządów po 1989 roku.
Inaczej to miało wyglądać, a wyszliśmy po przejściu na kapitalizm jak Zabłocki na mydle
Is42,
między Scyllą i Charybdą
taki los, na zawsze polski zasr..y, czyz nie?
Gdybyz jeszcze chociaz polactwo bylo Polakami.
Nie za mojej ‚kadencji’, ani moich dzieci.
@act
14 listopada 2024
7:49
Dziekuje za uwage. Ale jak juz raz pisalem, taka moja zawodowa choroba: stawianie pytan, sprawdzanie faktow, analiza spojnosci wypowiedzi, analiza logiczna itd. To wyglada na czepianie sie. No i moze mi sie zdarzac, ze o blachostki. Ale chyba rzadko.
Co z tego mam? Poglebiam wiedze i cwicze mozg 🙂 Uwazam, ze to lepsze niz rozwiazywanie krzyzowek 😉 Ciesze sie jak ktos chce podyskutowac. Ale nie przymuszam 😉
@Lsie42,
ja zagladam w comp przy lunczyku, i widze jak Ty piszesz kolejna bzdure („a zatem bliżej nam do…) Zrob zestawienie wszystkich obrazkow, nastepnie znajdz zestawienia israelskie i amerykanskie. Nie badz leniuchem, co powiela obiegowe (nie)prawdy…
ttps://www.bing.com/images/search?q=mapa%20haplogrup%20europejskich&qs=n&form=QBIR&sp=-1&lq=0&pq=mapa%20haplogrup%20europejskich&sc=0-27&cvid=46234CD46E1C4384B8F761BF2598FBCB&ghsh=0&ghacc=0&first=1
https://www.bing.com/images/search?q=mapa%20haplogrup%20europejskich&qs=n&form=QBIR&sp=-1&lq=0&pq=mapa%20haplogrup%20europejskich&sc=0-27&cvid=46234CD46E1C4384B8F761BF2598FBCB&ghsh=0&ghacc=0&first=1
Pozatym „Lsie, jak juz musze dokonac poprawki… Dlugi nie sa wina zadnych rzadow tylko Twoja (miedzy innymi). Wiekszosc wyborcow, pomylila kapitalizm z kleptokracja i jako srodek nasenny wybrala varian kapitalizmu „folwarcznego”. Przemysl to @Lsie. Mam nadzieje ze rowniez przemyslales nad wyborem „mitow zalozycielskich” Ukrainy pare opowiadan (i bohaterow).
A teraz lunczyk, pzdr Seleukos
mfizyk, 11:58,
dzieki za szczerosc.
Cenie to bardzo.
Moze zamiast tylu pytan i nam daj kilka odpowiedzi. Wszak my wszyscy jak te dzieci we mgle. Wiem, ze masz ich wiele.
ha, napisalem elaborat i mi wcielo…tyle pracy..ale moze to i dobrze..madry byl hahaha
…
a ja „wcialem” szybki lunczyk na pieleszce… pa, Seleuk
seleuk,
Ty sybaryto jeden. Ja tez chce byc hedonista we Szwecji hahahaha
…ale byc abnegatem w Australii, tez da sie zyc
To zart, wszedzie trzeba uzywac umyslu, nie ma przebacz.
Byli tak ekstraordynaryjnie mili,
Że używali umysłu do wbijania szpili.
Kto nie wyslucha Eryka
tego dopadne w Dolnych Ustrzykach (kurna)
https://youtu.be/y7kvGqiJC4g?si=-NtfCVhyNP99nLCa
@act
14 listopada 2024
12:12
Tu podsunalem cos wlasnego do dyskusji. (Wlasnego? Moze tylko zapomnialem, gdzie to przeczytalem 😉 ):
„… co „przymusza” cywilizacje do ekspansji…”
https://naukowy.blog.polityka.pl/2024/11/09/kukurydza-i-zguba-indian/#comment-266117
Temat jest ciekawy. Ale przypuszczam, ze moja odpowiedz jest za prosta 😉
@@Mfizyk, act,
podaje „za” a nawet „przeciw” 🙂 znaczy nie zajmujac stanowiska 🙂
https://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/jep.20.2.3
pzdr Seleuk
@seleuk/os/
Argumenty o podobieństwie genetycznym ludzi na kontynencie europejskim mnie nie przekonują.
Każdym narodem rządzi jakaś władza, a z tymi władzami różnie bywa, zwłaszcza wtedy gdy są między młotem i kowadłem czy jak kto woli sierpem i młotem.
Te amerykańskie lotniskowce pływające bez przerwy po morzach i oceanach, nie robią tego bez potrzeby. Satelity też nie próżnują.
Elon Musk ma usprawnić amerykańską administrację. Jeden naród, jedna władza.
Gdzie tu miejsce na swobodną wędrówkę?
Zawsze na przeszkodzie stoi jakaś wojskowa baza do której wstęp jest wzbroniony
@ls42
14 listopada 2024
15:53
Twoja wedrowka po Europie (a nawet przez wiekszosc Swiata) jest przez bazy wojskowe znikomo ograniczona. Ale juz „wedrowka” np. twoich „zaprzyjaznionych” wojsk jest jak najbardziej przez bazy ograniczona 🙂
@Lsie42,
a do czego ja mialbym Ciebie przekonac? Napisalem ze blizej NAM Slowianom!!! do Rosji i Bialorusi. A daleko do Zydow i Am. W czym zatem blizej? Tego nie piszesz. A wg mnie to niezmiernie daleko, do Mongolow i yarlyk systemu…
Amerykanskie okrety plywaja tak jak przed nimi plywaly floty lorda Ansona, Adherbala czy Hanno, czy Themistoklesa czy Kanuta Wielkiego. Tak dzialaja „wyspiarze”, fachowa nazwa @Lsie thalassokracje. Hanza tez byl zwiazek morski. Ale… To jaki mit zalozycielski wybrales dla Ukrainy? pzdr Seleuk
przepraszam, powinno byc napisales 🙁 Seleuk
@seleuk/os/
Cokolwiek bym pomyślał wydaje się groźne dla Polski.
Może należałoby wrócić do początku czyli przyłączenia Ukrainy do Polski ?
Od rebelii Chmielnickiego zaczyna się dramat i Dzikie Pola.
Pod berłem rosyjskich carów nam było gorzej.
Polska nie należała do ZSRR.
Przedwojenna część Polski znajduje się obecnie na Ukrainie.
Według mnie cokolwiek się stanie wyjdzie nam bokiem.
PS. Do Warszawy przybyła amerykańska delegacja wysokich rangą generałów. To nie Joe Biden ich tu przysłał. To już ramię prezydenta elekta.
@Lsie,
Rosja (pod dowolna nazwa) jest ostatnim panstwem kolonialnym. Dwie epoki zapoznionym. Moze byc „wzorem” dla afrykanskich kacykow, z trudem, tylko… Tak wyglada rozklad takiego (nowo)tworu. Nowotwor zawsze jest niebezpieczny, moga byc przerzuty (metastasy) 🙂 Ale to choroba.
Nawet jak wojna aktualna zakonczy „zamrozeniem” to… Z grubsza liczac. Odleglosc Magdeburg/ Kursk jest 2000km. Dzielac 2000/35lat otrzymamy 57km/ rocznie. W takim tempie @Lsie jest „rozklad” Moskovii (kolonizatora).
Pzdr Seleukos
@Lsie, jeszcze…
Wczoraj bylem na „moim” kursie o cywilizacjach. A oczywiscie przedtem lunczykowalismy „roboczo” ( w doborowym towarzystwie wlasnym 🙂 ). Poprzedni wczesniej, padla propozycja nadania „obywatelstwa europejskiego” niektorym mieszkancom okregu krolewieckiego… Wczoraj, dodatkowa koncepcje walkowalismy. Zeby Ukraincy oddali Krym, pod „protektorat” USA. Fryzura przeszedlby do Historii (zwaz wielka litere). On na takie rzeczy lasy, jak kot na swiezego lososia. Oczywiscie „oddaliby” Ukraincy za bron, bez zadnych granic uzycia. U Niemcow wyglada, ze kunktator Scholz, pojdzie do lamusa, w odstawke. Co uaktualni sprawe pociskow Taurus. 1000sztuk przynajmnie (niemieckie i szwedzkie razem), gotowych na skladzie i nie trzebaby bezsensownie szmatka czyscic (co kosztuje) w magazynach. Duzo lepiej zeby Ukraincy pare na Kreml wyslali…
To rozklad tego „imperium” bedzie szybciej… pzdr Seleuk
@seleuk|os|
Velæverdig,
Sverie regering banany zbananował ???
…
Pewna historyczna hiperbole pragne zapresentowac… Po wojnach trzydzistoletniej i polnocnej, w Szwecji praktycznie nie bylo mezczyzn. Cale wsie kobiet, gdzieniegdzie jakis niedorajda meski. Z koniecznosci, kobiety wziely na siebie wszystkie „meskie” zajecia, jak rowniez zmienilo to kompletnie szereg dotychczasowych patriarchalnych obyczajow. Caly ten process okazal trwalym… Pisza, na Ukrainie zaczyna wystepowac podobne zjawisko. Niestety, tylko dla prenumerantow, ale…
https://www.dn.se/varlden/anastasia-ar-ukrainas-forsta-kvinnliga-tunnelbaneforare/
Dla pocieszenia (nie prenumerantow) daje link do „Zywoty pan swawolnych”, w znakomitym tlumaczeniu T.Boya-Zelenskiego.
https://pl.wikisource.org/wiki/%C5%BBywoty_pa%C5%84_swowolnych
Przyjemnej lektury, pa, Seleuk
@Calvin Hobbs,
nie sadze, ale pare osob ma jaks fobie (o ktorej jeszcze nikt nie slyszal). Wiesz ze w Szw zawsze na zebraniach sa jakies przegryzki, owoce tez, nie tylko kaffka plus. To moze tez. U mnie w domu w kazdym wypadku, banany sa konieczne. Mvh Seleuk
seleuk|os|
14 listopada 2024
Velæverdig,
„Därav får inga spår av bananer finnas i utrymmen som statsrådet kommer att befinna sig”
Pisze Expresse, a to wszystko dlatego, że jedna „ministra” ma fobie.
To tak na marginesie Pań swawolnych. Był raz sobie pewien malarz, który często pijał alasz i takowej dostał mani, iż chciał tylko od Stefanii. Teraz ministra?
mvh
Wszystko dlatego,
@seleuk/os/
Sądziłem, że nasze komentarze są zbierane przez AI i analizowane w jakimś poznawczym celu.
Wczoraj w TVN gościła laureatka nagrody Nobla, nasza rodaczka Maria Skłodowska. Marcin Prokop zadawał jej pytania, a ona odpowiadała „Nie rozumiem, zadaj inne pytanie”.
Sztuczna inteligencja potrafi wiele, ale musi wiedzieć o co się rozchodzi.
Ja też nie wiem po co oni walczą na Ukrainie. Przecież lepiej im nie będzie niezależnie od tego kto wygra
@Calvin,
tu jedna swawolna (swowolna) Paulina Branberg z Liberalow
https://stockholm.liberalerna.se/wp-content/uploads/sites/2/2022/06/paulina-brandberg.jpeg
a tu druga swawolna, Teresa Carvalho z SocDem
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/artikel/teresa-carvalho-s-far-nytt-tungt-uppdrag/jv5oxy7r
Talmannen Riksdagen (co znany jest z zaawansowanych zwyczajow fika jak Krolestwo dlugie) obiecal „zadnych bananow” jak go ktoras odwiedzi 😎
mvh Seleukos
@Lsie42,
nie przesadzaj. Zostaw to Ukraincom, a najlepiej zapytaj. Wczorajsze badanie (ukrainskie)
https://www.ukrinform.net/rubric-society/3926845-poll-75-of-ukrainians-support-ukraines-joining-eu-nato.html
pzdr Seleukos
ls42
14 listopada 2024
11:13
” Polacy w większości są Słowianami, a zatem bliżej nam do Białorusi i Rosji niż do Izraela i USA. ”
… a Lenin wiecznie żywy, a zatem….
” Spadkobiercy komunistycznego TPPR-u
TPPR założyły władze komunistyczne w 1944 roku. Towarzystwo koncentrowało się na organizowaniu propagandowych akcji. Były więc wycieczki do Związku Radzieckiego, obchody rocznic rewolucji październikowej, Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze. W latach 70. do TPPR należały trzy miliony Polaków. Młodzież zapisywano w szkołach niemal automatycznie, ponieważ odmówienie przystąpienia pociągało za sobą „ideologiczne” konsekwencje.
Prezesami TPPR byli tacy działacze PZPR jak Edward Ochab czy Józef Cyrankiewicz. Ostatnim prezesem został Henryk Bednarski, minister edukacji w PZPR-owskim rządzie w latach 1987-88. Typowy komunistyczny partyjniak, ale ważna postać w naszej opowieści o Collegium Humanum. Absolwent Wyższej Szkoły Partyjnej przy Komitecie Centralnym Komunistycznej Partii ZSRR w Moskwie. Sekretarz Komitetu Centralnego PZPR w latach 1983-87. Tuż przed otrzymaniem teki ministra edukacji przewodniczył Komisji Ideologicznej Komitetu Centralnego PZPR. Zmarł niedawno, w październiku 2023 roku.
TPPR nie zniknął w wolnej Polsce
Kiedy kierowany przez niego TPPR został zlikwidowany, Bednarski płynnie wszedł w nową rzeczywistość. W pierwszej połowie lat 90. był dziekanem w Mazowieckiej Wyższej Szkole Humanistyczno-Pedagogicznej w Łowiczu. Jej rektorem i założycielem był Wiesław Balcerak, za komuny – dyrektor Instytutu Krajów Socjalistycznych PAN. Ale także członek Rady Krajowej Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego PRON. PRON to organizacją założona w stanie wojennym w 1982 r. przez PZPR. Miała za zadanie popierać wprowadzenie stanu wojennego w kraju. ”
https://oko.press/collegium-humanum-moskwa-pzpr-rektor
@20:50. Sen czy jawa?
Stulcie pysk – przerwał Szwejkowi rozwścieczony przewodniczący. Jesteście idiotą ale zarazem jesteście sprytnym gałganem oraz wszawym łajdakiem, rozumiecie? – Posłusznie melduje, że rozumiem. – Już wam wiele razy mówiłem, żebyście stulili pysk. Słyszeliście?
– Posłusznie melduje, że wiem, że mam stulić pysk.
Donald Trump zapowiada szybkie zakończenie wojny na Ukrainie. Nie wiadomo jak to zrobi, ale ma dobre chęci.
To powinna być inicjatywa oddolna. Żołnierze rzucają broń i udają się do domów. A tam wita ich rodzina i przyjaciele.
Przyjaźń jest lepsza od nienawiści. Plan Trumpa to może być hit 2025 roku. Kolejnym krokiem powinno być wyzerowanie wszelkich długów.
Nowy wspaniały świat bez wojen to jest nasza przyszłość. Niech Wam szanowni Słońce przyświeca na tej pokojowej drodze wszelkiej radości
re: Południkowo ułożony kontynent to o wiele krótsze pasy tego samego klimatu.
A czy to nie jest kwestia większej chwiejności pogody, a nie „krótkości pasów” klimatu? W rynnie między Appalachami a Kordylierami są równiny i łatwy przepływ mas powietrza w kierunku południkowym, więc łatwo może się zdarzyć adwekcja w obie strony.
„Sądziłem, że nasze komentarze są zbierane przez AI i analizowane w jakimś poznawczym celu.”
„To powinna być inicjatywa oddolna. Żołnierze rzucają broń i udają się do domów. A tam wita ich rodzina i przyjaciele. ”
……………………..
Jeżeli AI czyta to wszystko albo zbiera bez czytania , a wie poco to robi – („w jakimś poznawczym celu „) to cel może być byle jaki . Nawet taki , ze chce się dowiedzieć co się stanie z jej prostata kiedy będzie nie używana .
Bylejakość tego celu jest taka nie bylejaka , ze zrozumie konieczność zmiany płci i onanizowania się telewizja , blogami itp bo przerost jej szt. prostaty może osiągnąć nie wyobrażalne sięgające mo’zgu rozmiary i będzie wreszcie mogła dorabiać do emerytury na blogach a Trampowi , Putinowi , Stalinowi , Berii, Jeżowowi i innym , ( gdyby wymienić wszystkich AI mogłaby zrezygnować z czytania na zawsze )usunięto prostaty jeszcze w przedszkolu a Trampowi , dług wyzeruje Putin osobiście po starej znajomości , jeżeli jeszcze tego nie zrobił .
Tnp mógłbym to jeszcze pociągnąć , bo moja prostata nie reaguje (…) ale gdyby – to oznaczałoby , ze zgubiła ( wyzerowała ) moja a własna intuicje .
Intuicja nie ma zwyczaju uciskać mo’zgu – (na mo’zg) , dlatego należy ja traktować odpowiednio do zasług , inaczej skutki będą opłakane ..
( zaczniemy nie odróżniać mo’zgu od Morągu )
@olborski
15 listopada 2024
14:01
„Sądziłem, że nasze komentarze są zbierane przez AI i analizowane w jakimś poznawczym celu.”
Tym się chyba zajmie raczej jakaś SIAIEJ vel CAIA?
eche 14;34
To w rzeczy samej może być „związane ” z prostata Trampa bo tam już się zdaje pojawiła sie kandydatka .. bez prostaty , off course
Siajej bez prostaty , (bojąca się psów , a nie psów bez prostaty ), to marzenie Putina tez bez , w sensie , ze nie będzie mu przeszkadzać w niczym do końca jego dni .)
………..
Te moje skojarzenia …
Pamiętam.. w Lodzi było cos jej imienia , jakieś zakłady …
Strzelanie kobietom w głowę .. wszystko jedno dlaczego .. to jakieś kałmuckie zdziczenie ” rodem z Kosińskiego ” ( The Painted Bird )
https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177342,31464361,strzelili-rozy-w-glowe-i-wrzucili-ja-do-kanalu-jak.html#do_w=399&do_v=1159&do_st=RS&do_sid=1728&do_a=1728&do_upid=1159_ti&do_utid=31464361&do_uvid=1731596895088&s=BoxOpMT.
Te moje skojarzenia bm , wydawać się mogą dziwne .. ( szt. int. )dlatego lepiej nie będę się rozpisywał .
@olborski
15 listopada 2024
15:12
„Te moje skojarzenia bm , wydawać się mogą dziwne .. ( szt. int. )dlatego lepiej nie będę się rozpisywał .”
Dziwne indeed! Ostatni raz podobne wrażenie wywarły na mnie skojarzenia niejakiego Joyce’a Jamesa po przebrnięciu przez tych kilku akapitów jego dziełą, które (i tylko te) pozostały w mej p… (ohps! pamięci). Podobnie z lekturą warunków umowy kredytowej z bankami. Dziękuje za zrozumienie i nierospisywanie się!
„Make America Great Again”
Sugeruje, że dziś USA są małe
I pozostał z dawnych tylko cień.
Więc może ich już nie ma wcale?
eche 15;47
A i owszem , pamiętam , ze się go załatwiało przez znajome które znalo się tylko z nazwiska bo były żonami znajomych i przyjęły ich tych , znanych już z imienia i nazwiska albo miały je podwójne
O kupowaniu , bez powołania się na zone która pracowała w gazecie po drugiej stronie ulicy – w Pegazie , nie mogło być mowy . Gazeta i ona tamże , nie nazywała się , nie mogłaby tak samo bo musiałaby miec’ nakład 10 razy mniejszy . ( „Marysia Pegaz „- mógł być tylko pseudonim albo nazwisko zmienione po 56-ym .
„Ostatni raz podobne wrażenie ” = zostawię bez komentarza .. będę udawał , ze nie zauważyłem . [:-{ )
………..
” -Wejdź na gore, Kinch . Wejdź na go’re , ty przerażający jezuito . ”
Cena 100zl , a obwoluta z planem Dublina w strzępach , a wnuk – James .
@olborski
15 listopada 2024
16:38
”
„Ostatni raz podobne wrażenie ” = zostawię bez komentarza .. będę udawał , ze nie zauważyłem . [:-{ )
………..”
Why? Przecież takie porównanie powinno miło połechtać pros…( ohoops!) podniebienie pożeracza (z wyjatkiem obwoluty z planem) dzieła Joyce’a; na dodatek — dziadka Jamesa (biedne dziecko! już lepiej by mu dziadek kupił jakiegoś joycesticka!).
Połechtało .. nie powiem ..
ale ostatnio mam jakieś problemy z przełykaniem , wiadomosci i musze popijać .
James ma „urozmaiconych ” rodziców a dali się oprosić tylko „na” pierwsza literę „po dziadku , pra.., prapra .. itd
( dziękowanie wprawia mnie w zakłopotanie )
Ps.Łechtanie prostaty to dobre dla członków Komitetu Noblowskiego których (-ym ) intuicja nie domaga .
@olborski
W telewizji aktualnie eksperci radzą jak żyć.
Mamy płace 2,8 raza mniejsze niż w Niemczech powiedział gość audycji. Trzeba się wzorować na Chińczykach i Koreańczykach, którzy gonią bogaty Zachód. Niestety wisi nad nami nawis energetyczny i prąd będzie drożał. Sprowadzamy pracowników z końca świata. Polacy wciąż zmagają się z inflacją.
Poprzednio w programie byli Piotr Strzembosz i Katarzyna Bąkowicz. Mieli dla nas same dobre rady.
Ciężką pracą ludzie się bogacą. Najważniejsze aby nie ulegać wpływom rosyjskim powiedziała specjalistka od dezinformacji.
PS. Wniosek pierwszy: nie ulegać rosyjskim wpływom. Wniosek drugi: nie sprowadzać zagranicznych pracowników. Wniosek trzeci: być mobilnym na rynku pracy. Wniosek czwarty: zmniejszyć zużycie energii
Wiadomosci z Seatle
„Pro-Palestinian vandals invade home of University of Washington president, carve Hamas symbols”
olborski
15 listopada 2024
17:19
Skandynawscy rasisci dali Obamie Nobla za to ze jest czarny.
ls42
15 listopada 2024 17:48
Moim skromnym zdaniem należałoby przedewszystim pojść po rozum do głowy. Cytowanie znafcóf dowodzi jedynie tego, iż ta droga po rozum do głowy tak stroma i ślizka, że w praktyce nie do przebycia.
Qba
15 listopada 2024 16:32
„… z dawnych pozostał tylko cień.” Wyjątkowo trafne.
Calvin Hobbs
15 listopada 2024
20:18
Hobbysta kalwinista doradza jak chodzic po rozum. Zapomina ze pan bog rozdaje. Jednym wiecej innym mniej.
Bezmyslnosc jej i nasza
Na sasiednim blogu redaktor Szostkiweicz slusznie krytykuje pania Monike O. Pani Monika jest szybko myslaca kobieta i z tego powodu teraz cierpi. Komputery sie nie myla a ona nie jest komputerem. Popelnila blad tak jak kazdy z nas i teraz obrywa od nas wszystkich. Samo zycie.
A Radosław Sikorski telefonuje do członków PO z prośbą o głos. Tak mu zależy na poparciu.
Obawiam się, że nic mu to nie da i wystawią Rafała Trzaskowskiego.
Aleksander Kwaśniewski popiera Sikorskiego co ciągle pokazują w telewizji. TVN wyborcza
PS. Tylko pytam kto będzie liczył głosy w prawyborach?
Wszystkich którzy uznali za stosowne cos „do mnie” pisać ..
– moja prostata ma intuicje w nie naruszonym stanie a to powoduje , ze ja decyduje do kogo , co.. i po co ( a obie sa, moje )
Ogromna przewaga Trzaskowskiego nad Sikorskim w głosowaniu sms.
Ten pierwszy nie wzbudza takich emocji jak ten drugi.
W mediach Aleksander Kwaśniewski opowiada o swoich rozmowach z Władimirem Putinem. Styl tych opowieści pokazuje, że musiała tam maczać palce sztuczna inteligencja.
Po dwuletniej przerwie do prezydenta Rosji odezwał się niemiecki kanclerz. Podobno postawił ostre warunki.
Tymczasem wiele się mówi o zmianie władzy w USA i roztrząsa wyborczy wynik. Ameryka na pierwszym miejscu mnie ani ziębi, ani grzeje. We Wrocławiu dzisiaj słonecznie i ciepło. W takim pięknym dniu ludzie zajmują się swoimi sprawami. W środku listopada taka pogoda ta rzadkość.
Trzeba iść na spacer
@eche
Podobnie z lekturą warunków umowy kredytowej z bankami
+ towarzystwa ubezpieczeniowe.
Ania z Jabłońskich i Monika z Olejników. Nadwiślanie w rozterce. Rodowód im nie w smak. Pochodzenie. Ludowa długim cieniem sie kładzie.
Można się jeszcze zapisać do PO i zapłacić składkę, po czym zagłosować na kandydata powiedział Radosław Sikorski.
Tak bez egzaminu?
A jak się bywa pod wpływem to też można się zapisać?
PS. W Polsce Ludowej podobno było kilka milionów członków PZPR. Oni budowali socjalizm. Nie ma się czego wstydzić. Teraz prawie każdy członek partii ma coś za pazuchą, a prawie wszyscy odpowiadają za zadłużenie kraju
@ls42
16 listopada 2024
15:09
„W Polsce Ludowej podobno było kilka milionów członków PZPR. Oni budowali socjalizm.”
Tak, szczegolnie ci co mieli troche wladzy i np. przekierowywali wywrotki z piachem na prywatne budowy. A socjalizm rosl w sile, ze ho, ho panie 😉
Dzisiaj na zebraniu wyborczym zapytano Radosława Sikorskiego: jeśli zostanie prezydentem kogo widzi na stanowisku ministra spraw zagranicznych.
Sikorski powiedział czym powinien się wyróżniać jego następca i dodał, że takie umiejętności ma Rafał Trzaskowski. Sprytne!
Zadano mu wiele innych pytań. Muszę powiedzieć, że odpowiadał z klasą i na temat. Były nawet pytania o żonę (dzieci pominięto). Ładnie odpowiedział i dostał brawa.
O przyszłość Pałacu Kultury i Nauki nie zapytano.
Dokąd zamierza wybrać się w pierwszą podróż po wyborze. Do Brukseli i Waszyngtonu, pod warunkiem otrzymania zaproszenia.
Śniadanie Rymanowskiego
Kawa na ławę
Opozycja wykorzystuje trudną sytuację i krytykuje polskie władze.
Za to, że oddałi Ukrainie broń.
Za dziurę Tuska.
Za korupcję.
Za udział polityków w spółkach SP
PS. Nie jest dobrze. 2,5 miliona obywateli na skraju nędzy. Likwidowane są zakłady pracy. Zbliża się zima, a powodzianie bez pomocy
Zakamarki zwrotnic kolejowych i kawa zbożowa w butelkach z resztkami laku po (…) ( głos jakby Łapickiego … ) po pospiesznym odbijaniu ..
.. a imię jego wtedy było , czterdzieści cztery ..
https://www.youtube.com/watch?v=bNqg1HXbavY
Epopea Ludowej
https://www.youtube.com/watch?v=bNqg1HXbavY
„ale zdobyte doświadczenia nie mogą iść na marne …”
Nie mogą!! A szły bez przerwy, i nadal idą.
Po porażce z Portugalią 1:5 (do przerwy 0:0) nasza drużyna piłki nożnej zagra jutro w meczu ostatniej szansy ze Szkocją na Stadionie Narodowym w Warszawie. Pomimo braku kontuzjowanych czołowych zawodników, nie mając wiele do stracenia, powinniśmy grać dobrze i wygrać ze Szkotami, których Biało-Czerwoni pokonali w tej edycji rozgrywek Ligi Narodów na ich stadionie.
W przypadku wygranej zajmiemy trzecie miejsce w grupie, a wtedy możemy zagrać w barażach.
Nie należy tracić nadziei na sukces.
Dla przypomnienia szanownym. Na boisku grają dwie drużyny. Każda składa się z jedenastu zawodników. W drużynie są napastnicy, pomocnicy, obrońcy i bramkarz. Ważni są sędziowie. Sędzia główny i boczni. Dawniej kibice krzyczeli „sędzia kalosz” w przypadkach błędnej oceny sytuacji i werdyktu krzywdzącego miejscowych.
Sędziowie powinni mieć kondycję, doświadczenie i zdolność oceny wydarzeń na boisku. Gwizdek i kartki (żółte i czerwone) to atrybuty sędziego, stosowane czasami przy faulach i wykroczeniach zawodników sprzecznych z regulaminem.
Dzisiejszy finał 15 edycji programu „DANCING WITH THE STARS. TANIEC Z GWIAZDAMI” zakończył się zwycięstwem Vanessy Aleksander tańczącej w parze z Michałem Bartkiewiczem.
Drugie miejsce zajęła Julia Żugaj w parze z Wojciechem Kuciną, a trzecie Maciej Zakościelny z Sarą Janicką.
Znakomity finał. Najlepszy w historii programu.
PS. Trudno było nie poinformować szanownych o tym przepięknym wydarzeniu. Warto zobaczyć powtórkę
Koniec świata szwoleżerów. Billion greenbacks wydany w trzy miesiące i Dama Kamaliowa znikła ze sceny. Złotogrzywy na arenie się pyszni, trowing his weight around wieści komu on na co „pozwoli”. Na mój gust przez następne dwa lata cyrk będzie nie byle jaki – my way or highway. Nie aż tak trudno przewidzieć co z tego wyniknie. Czy Elon wie jak to Ernst poszło? Na firnamencie nie ma miejsca na więcej niż jedno SŁOŃCE . Nikt i nic nie może go zaćmić, choćby częściowo, choćby na moment.
Krajobraz po bitwie. Dems donors mają kwaśne miny. Billion wydali na to, żeby Dama mogła Złotowłosego zwycięstwo certyfikować. Joe Sędziwy 65 dni zostało, stara się jak może dokończyć to co zaczął. Chips i Ukraine. W Senacie, Dems gorączkowym obsadzaniem sądów swoimi póki jeszcze mogą zajeci. Natomiast Reps w rozterce. W obliczu dylematu staneli komu wierność powinni. Konstytucji czy Złotowołosemu? O chciałabym i boję sie. Umiałabym i dwoję się. Próbowałabym i zbroję się. https://www.youtube.com/watch?v=zRCiBvv0wis.
Złotowłosy carte blanche się domaga, a oni nie wiedzą czy mu dać, czy nie dać. Wykręcić sie próbują, articulate. Jemu świeżość ich ust to za mało chce żeby mu dali to co zostało.
@Calvin Hobbs,
„Joe Sędziwy 65 dni zostało” do pokazow „wladzy dlugopisu” Fryzury. Jak Wam to wyszlo? 🙂 mvh Seleukos
@Calvin Hobbs
18 listopada 2024
5:50
Dla jakosciowo dobrej demokracji potrzeba jakosciowo dobrych politykow i jakosciowo dobrych wyborcow. Przynajmniej w ich sredniej. A zaleznosc jakosci tych pierwszych od tych drugich to tak samo jak z jajkiem i kura – kto byl pierwszy?
Czekam na wyniki/osiagniecia dla tych co wybory wygrali. No i czekam czy (wszyscy) wyborcy i politycy przyznaja sie do swoich bledow (bylych i przyszlych)? Wyciagna z tego wnioski na przyszlosc? Raczej watpie 🙁 Co najwyzej ukarza tych przy wladzy i nadal beda sie miotac od sciany do sciany (na ogolnie niskim poziomie) 🙁
Radosław Sikorski jest chyba jedynym z polskich polityków ubiegających się o wybór na prezydenta, który ma posiadłość ziemską, podobną do tej którą dysponuje Donald Trump na Florydzie.
Przyjmował tam jak wiemy ważnych zagranicznych gości. Do tego odpowiada wizerunkowi naszkicowanrmu przez Jarosława Kaczyńskiego, ma żonę i dzieci. Jest oblatany po świecie i ma kontakty międzynarodowe. Czyli same zalety.
Nie omieszkał też pochwalić się publicznie, że potrafi zadać pytanie Zełenskiemu o zgodę na ekshumację Polaków zamordowanych na Wołyniu przez nacjonalistów ukraińskich.
Tymczasem ma konkurenta we własnym obozie politycznym, a do tego nie cieszy się w narodzie powszechną akceptacją. To jak w tym powiedzeniu, że trudno być prorokiem we własnym kraju.
Wczoraj wieczorem telewidzowie oglądający w TVN24 „Szkło kontaktowe” mogli usłyszeć od jednego z telewidzów pytanie dlaczego nie zareagował na wypowiedź ukraińskiego ministra spraw zagranicznych w czasie spotkania z młodzieżą na kampusie w Olsztynie o ekshumację ofiar ludobójstwa Polaków w czasie IIWŚ. A sluchal i nic.
Druga sprawa dotyczy przyszłości Pałacu Kultury i Nauki. Też nie znamy stanowiska. Jest jeszcze wiele pytań do ministra co chce być prezydentem, ale nie wszystko na raz.
Mnie zadowoliła by fotografia Radosława Sikorskiego z rodziną przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie. Rozwiał by w ten sposób zgłoszony zamiar rozbiórki tego zabytkowego obiektu, który wrósł w pamięć i serca Polaków
seleuk|os|
18 listopada 2024 9:42
Velærverdig,
Jak nam to wyszło będziesz miał okazję wkrótce sie przekonać. Złotowłosy hellbend Europę ustawić. To nie lada test będzie. Zbierze się Europa w sobie czy też rozleci i na drobne zamieni? Potrafi Putimiszce czoła stawić? Z Xi wojnę ekonomiczną wygrać? Czy też da dudy tak jak zwykła? EU z Orban rady sobie dać nie potrafiło, myślisz Zlotogrzywego ujarzmić potrafi? Billioniki przekierować z socjalu na Ukrainę i defence? Olaf z miejsca do Putimiszki w lansadach jak mu elekcja w oczy zajrzała. Myślisz konsensus będzie Volksvagen fabryki zamykać żeby Volvo importować? Myślisz Jimmie czy Ulf górą będzie? Mette czy Morten? Myślisz Urszulka się oprze the discrete charm of the rising right? Parwda, wszystkot obyć może, jednakże …
mfizyk
18 listopada 2024 11:49
Słabość naszej demokracji na tym polega, że demos własnymi codziennymi sprawami zajete polityki ścisle nie śledzi i czynnego udziału w niej nie bierze tym samym rzucając swoich „reprezentantów” na pastwę aktywistom reprezentującym interesy coraz to bardziej marginalnych środowisk. Reprezentancji oddechu silent majority na karku nie czując presji ulegają, co sie nawarstwia little by little aż do momentu w którym „demos” dochodzi do wniosku, że zostało w konia ostało zrobione. Czasem to jedną kadencję trwa, czasem więcej niż jedną, ale proces niezmiennie cykliczny.
Calvin Hobbs
18 listopada 2024
5:50
Kalwinista hobbysta wypomina demokratom pieniadze wydane na kreowanie damy kameliowej. Zapomina ze pieniadze kupuja tylko spoty wyborcze a nie wyborcow. Genialny Trump zakpil z demokratycznych pieniedzy praca w okienku McDonaldsa wydajac frytki i hamburgery a nastepnie jazda smieciarka.
@Slawomirski
18 listopada 2024
18:56
„Zapomina ze pieniadze kupuja tylko spoty wyborcze a nie wyborcow.”
Tak, blad demokratow. Trzeba bylo kupowac glosy jak Elon Musk 🙁
mfizyk
18 listopada 2024
19:01
Musk zorganizowal loterie zachecajaca do glosowaniea a nie kupowanie glosow.
mfizyk
18 listopada 2024
19:01
P.S.
Demokraci to partia wojny. Dobrze ze przegrali.
ls42
18 listopada 2024
16:27
” Rozwiał by w ten sposób zgłoszony zamiar rozbiórki tego zabytkowego obiektu, który wrósł w pamięć i serca Polaków ”
Dawno był już rozwiał Stanisław Tym.
https://youtu.be/wxT59Vop9B8?si=9q0_kKoF9AbeRcwT
@Slawomirski
18 listopada 2024
20:19
Ha, ha… Dobry kawal 😉
@Calvin Hobbs, 18 listopad 2024, 16:29,
nie mam pojecia czy EU bedzie potrafila 🙂 Znalazlem opis gry „Maly socialdemokrata”, amerykanski opis 🙂 Linkuje. Program zeuropeizowac USA, zamerkanizowac EU ciagle zostaje bez odpowiedzi
https://www.bostonglobe.com/2024/11/08/opinion/ro-khanna-democrats-new-economic-deal/
mvh Seleukos
@seleuk|os|
19 listopada 2024
8:58
@Calvin Hobbs, 18 listopad 2024, 16:29,
Watpie, zeby spauperyzowani wyborcy z rust belt dali sie „nabrac” na takie „komunistyczne” plany 😉 Oni wola wysokie cla, bo to napewno podniesie im poziom zycia i zmniejszy inflacje 🙁
.@Mfizyk,
„Kukurydza i zguba Indian” 😀 Indianin Brendan Carr, napisal rozdzial w „Project 2025” ktory poprowadzi USA w epoke kamienia lupanego (strona 845, FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION). Inaczej, „co zrobic, zeby obywatele byli niedoinformowani”. Fryzura smiertelnie powaznie zapowiadal ze nic z tych rzeczy, on nie ma nic wspolnego z tym programem, caloscia. A to tylko jeden rozdzial. Ale mianowal wlasnie Brendana C. na stanowisko przewodniczacego FCC (Federal Communications Commission). Vidmo „kommunizmu” krazy nad USA, jak „duch sfinty” i straszy dziateczki w szkolach i pelnoletnich w televizorni 😀
https://static.project2025.org/2025_MandateForLeadership_FULL.pdf
W „pasie rdzy” dymarki beda bezclowe Mfizyk 😀 pzdr Seleukos
„Będzie jeszcze gorzej niż za Gierka. W Polsce prawie zabrakło prądu” czytam w dzisiejszej Gazecie Wrocławskiej.
A niżej na tej samej stronie „Nadchodzi globalny podatek dochodowy. Polska podpisała porozumienie”.
Mało kto obecnie pisze jak jest dobrze, a może być jeszcze lepiej. Same złe prognozy. Za to na stronie tytułowej o tym, że Czesi wykupują polskie masło, a Andrzej Duda cieszy się z decyzji USA.
Zostawiam szanownych z tymi wiadomościami bo muszę zrobić zakupy i kupić kostkę masła dopóki nie wykupią Czesi
Jeżeli istnieje podobieństwo psychologii człowieka do psychologii szczurów to prawdopodobnie mogłoby to być tematem rozważań ..
( nie pisze ” badan’ ” bo człowiek występuje tu w liczbie poj. i mogłoby doprowadzić do mało wiarygodnych wniosków )
– mniej lub bardziej szalonych naukowców
(jeden człowiek to jeszcze nie ludzie a „psychologia ludzi ” to cos zupełnie bez sensu )
https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114881,31474132,od-poczatku-chodzi-o-to-zeby-rosja-za-bardzo-nie-przegrala.html#s=BoxMMtCzol3
„Nie chcesz aby państwo z takim arsenałem jądrowym miało poczucie, że się osuwa ku katastrofie – (….)
– Nigdy nie stój na jedynej drodze ucieczki człowieka zapędzonego w róg. Musisz mu zapewnić jakąś możliwość wydostania się – jest natomiast cytowany Biden.”
……………..
W przekładzie na leningradzki , przełożony ” nazad ” na polski a zapamiętany bo łatwy do „tego” , ale autor ( kto to powiedział i po co ? ) ekstremalnie trudny do znalezienia .
-” Nie zaganiaj szczura do rogu bo rzuci ci się do gardła ”
Zapędzić szczura w kozi ro’g znaczy cos innego na szczęście, od zapędzić tam kogoś .
Tnp. nic nie znaczy .. bo skąd wziąć … i tu się pokazuje jakieś podobieństwo ,
– jakby
mfizyk
18 listopada 2024 19:01
Wygląda na to, iż trzeba sie tu urodzić, żeby wiedzieć czym się od siebie różnią „giveaway”, „lottery” i „sweepstake”. Egon sweepstakes organizował, a nie lottery – znaczy losów nie trzeba było kupowac, żeby nagrode wygrać wystarczył udział (w danym wypadku bezpłatny). Żeby móc sobie po scenie poskakać i Ego zaspokoić Egon sweepstakes giveaway formę nadał.
Komu ile za co każda z kampanii wyboczych płaciła musi być opublikowane w okresie 30 dni od wyborów. Monitoruj naszą prasę jeśli to interesuje.
@Calvin Hobbs
19 listopada 2024
16:49
Zwal to jak zwal. Demps powinni to nastepnym razem powtorzyc. A moze nawet rozwinac 😉 „Postep” nie musi sie podobac, byle byl skuteczny 😉
No, chyba ze jakis sad uzna to co zrobil Musk za sprzeczne z prawem.
„Elon Musk says he’s giving away $1 million a day to voters. Is that legal?
Musk’s “lottery” is only available in swing states and seems meant to appeal to potential Trump voters.”
Calvin,
Idaho potatoes czekają na indyka, którego odbierzemy jutro od farmera.
WA wine from Charles and Charles też cierpliwie czeka.
Bruce Willis, który kiedyś mieszkał w Hailey, ID jest nie tylko utalentowanym aktorem, ale również muzykiem, który dużo czasu spędzał z żołnierzami w ID.
https://youtu.be/tHwjLS0Zz9E?feature=shared
Happy Thanksgiving, neighbor to you and your family.
Poznaliśmy już kilku kandydatów niezależnych na urząd prezydenta Polski. To Mentzen, Jakubiak i Hołownia. Ważą się losy kandydatów uzależnionych od stanowiska szefów partii. Z PiS to Tobiasz Bocheński, Przemysław Czarnecki i Karol Nawrocki.
KO zdecyduje niebawem o losie Rafała Trzaskowskiego i Radosława Sikorskiego.
W telewizji widzimy postacie kandydatów którzy starają się przedstawić jak najlepiej, jak modelki na wybiegu. Wszyscy okazali i przystojni.
Wyborcy mają czas na decyzje kogo poprą w tym wyścigu. Media publikują rozważania i sondaże.
W sondażach partyjni wybrańcy prowadzą wysoko nad kandydatami niezależnymi.
Tymczasem zbliża się zima. Mogą być przerwy w dostawie prądu, ale skończyły się kłopoty z węglem.
Dla rządu to będzie już druga zima i wiedzą z jaką pogodą się zmierzą. Dzisiaj w Tatrach spadł śnieg. Przed trudnymi warunkami w górach telewizja przestrzega turystów. We Wrocławiu ciepło i zaświeciło Słońce.
Orca
19 listopada 2024
22:53
Kalwinista hobbysta to internetowy wymysl rodem z Koziej Wolki, Szymanowa i Dobrocina.
Happy Thanksgiving to you.
Partia demokratyczna jest partia wojny. Joe Biden zaaprobowal dzisiaj wprowadzenie personalnych min w wojnie ukrainskiej.
Super kandydat. Zdrowa cera, fryzura, z oczu dobrze patrzy. Tylko mu wąsik domalować…
Orca,
Thank you kindly. Ja również życzę Ci i Twoim najbliższym & najdroższym udanego Thanksgiving. Wygląda na to, że u Ciebie będzie ono słotne, a u mnie śnieżne – wokół w górach biało, dniem słońce ale nocą temperatura do -5C. Nie lubię takich vintry Thanksgiving, które te w Korea przypominają. Wczoraj pięć dorodnych indyków nas odwiedziło. Chciałem jednego zatrzymać, ale moja bardzo polska lepsza połowa. zajeta przygotowywaniem borówek z gruszką, zabroniła. Kto inny za indyka odpowiedzialny. Później a coyote się pojawił na przeszpiegi i indyków śladem podążył. Futro piękne miał bestia, zimowe. Pod wieczór deer z lasu wychynęły gromadnie. Ciekawe czy misio się pojawi sprawdzić co w sadzie jeszcze zostało.
Dynamic duo Złotogrzywy & Egolon SpaceX „Starsip” launch celebrowali. Booster, owszem wyniósł poczem sromotnie do zatoki spadł. Czyżby to był presage?
Cytat z Onetu
Resort obrony Rosji przygotował dokument, w którym zakłada, że należy zlikwidować państwowość ukraińską i podzielić terytorium Ukrainy na trzy części. Projekt ten może zostać przekazany nowej administracji USA – ujawniła agencja Interfax-Ukraina, powołując się na źródła w służbach specjalnych. Po podziale Ukrainy jedną z trzech części mają zostać „nowe regiony Rosji”, powstałe po aneksji obwodów donieckiego, ługańskiego, zaporoskiego, chersońskiego oraz Krymu do Rosji. Druga część podzielonego terytorium to „prorosyjska formacja państwowa”, czyli byt państwowy z prorosyjskimi władzami, stworzony na terenach centralnych obwodów i Kijowa. Trzecia część to „terytoria dyskusyjne”, czyli zachodnia Ukraina. Kreml uważa, że przyszłość tych terytoriów powinna zostać rozstrzygnięta przez Rosję w porozumieniu z Węgrami, Polską i Rumunią.
Markot
Spostrzeżenie bardzo trafne 😀
Opowiesz trochę o podróży ?
Onyx
Opowiem, ale niedużo, bo muszę najpierw odespać tę podróż we mgle, mżawce, deszczu i ciemnościach.
W Holandii była piękna ceremonia, bardzo dobra obrona dysertacji (równo godzina na dyskusję, aż gość w todze laską-pastorałem stuknął o podłogę i powiedział „Ora est”), wegetariański poczęstunek, oprowadzenie po laboratoriach (w białych kitlach :cool:) a wieczorem uroczysta kolacja na 20 osób. W sobotę wieczorem już byłem w Niemczech (NRW) u jednych przyjaciół, w poniedziałek u drugich w Stuttgarcie, po czym wróciłem na wichurę (ostatniej nocy) i jutrzejsze śnieżyce.
Trier przemierzyłem pieszo (27 tys. kroków), to jest miasto na ludzką miarę.
Po drodze przez Luksemburg zboczyłem do Clervaux, gdzie w opactwie benedyktyńskim akurat natrafiłem na mały koncert organowy i chwilę relaksu.
Notabene, opiekun naukowy naszej doktorantki, profesor biomedycyny, skończył konserwatorium jako pianista, gra też na organach i klawesynie.
Świeżo doktoryzowana otrzymała już na swoim uniwersytecie stanowisko postdoka na najbliższe dwa lata, bardzo chcą ją tam zatrzymać. Wywarła bowiem niesamowite wrażenie swoim podejściem do nauki, po szwajcarsku uporządkowanym i suwerennym, choć trafiła tam na sam początek pandemii i kilkumiesięczny lockdown.
Sama gra na harfie…
Markot
Opowiedziałeś o najważniejszych momentach 🙂
Dziś u mnie temperatura spadła do 4 C i jest dość silny północno-wschodni wiatr. Zdążyłeś na czas do domu przed śnieżycą. Dobrego odpoczynku.
P.S.
Twoja wizyta w Clervaux i ten mały koncert organowy, przypomniała mi mój rejs do Norwegii. W pewnym momencie byliśmy na wyspie Mosterøy w klasztorze Utstein. Tam również był mały koncert organowy,
a oprócz tego można było na małym dziedzińcu posłuchać chorałów gregoriańskich, śpiewanych gdzieś wewnątrz przez mnichów.
„Spostrzeżenie bardzo trafne ”
a ph godne pani Moniki O.
…………….
Czasem moja intuicja mnie zawodzi .. a bm to ja ją .. (wysyłając F. Sch gdzie popadnie i kto w to kliknie)
Stara się jak może .. ale jest w tych intuicyjnych spostrzeżeniach jeszcze intuicyjny bo nieokreślony , a ostrzegawczy niepokój o poczucie humoru zony „super kandydata” .
Czy aby będzie wystarczające kiedy będzie potrzebne , bo będzie , gdyby.. ten drugi kandydat bardziej postawny z przodu , zdążył zapuścić wisarionowe .(- wiczowe , juzefowe , pasujące do postawy , cery itp )
Jak będzie wyglądał ze wisarionowymi wąsami gdyby mu domalować już teraz , przed wyborami.
Już teraz takich nikt nie nosi , to spostrzeżenie byłoby jeszcze łatwiejsze a przez
to bardziej jeszcze trafne i zabawne bo „tej ” żonie na pewno by się spodobało .
Każdy ma jakiś plan.
Widzimy jednak pewne różnice.
Jak tak dalej pójdzie szybko dojdziemy do planu ostatecznego.
A było nienajgorzej, powie ktoś w atomowym bunkrze.
Powodzenia!
@markot
20 listopada 2024
17:54
O takim wasiku myslales?
https://www.alamy.de/fotos-bilder/putin-als-hitler.html?sortBy=relevant
„Joe Biden zaaprobowal dzisiaj wprowadzenie personalnych min w wojnie ukrainskiej.”
Co tu bardziej podziwiać? znajomość języka czy wiedzę o tym co się wokół na świecie dzieje.